Pesten buitenshuis: school

Pesten is een groot maatschappelijk probleem. Dat is het altijd al geweest maar het is alsof het steeds erger wordt.

Ziekmakend

Het is een energie rovende en ongeluk verspreidende bezigheid van de mind in een kind. Het veroorzaakt schade aan de persoonlijkheid van het kind zelf en aan die van het slachtoffer. Het drijft beide kinderen weg uit de warmte van het lichaam, het hoofd in, van waaruit de oorlog verder wordt gevoerd. Pesten heeft een vernietigend effect op een mens gezien de kracht waarmee het gebeurt, het venijn dat er in zit en de impact die het heeft. Het sloopt de psyche en het lichaam van zowel de dader als het slachtoffer. Het is ziekmakend.

Stoppen

Het moet dus stoppen. Meteen. Op het moment dat het de kop opsteekt. Anders gaat het rotten en woekert het verder.

Wie moet het stoppen

De direct bij het pesten betrokken volwassene is verantwoordelijk dat het stopt. Als het pesten op straat gebeurt zijn de ouders verantwoordelijk. Op school is het de docent(e) in de klas bij wie het bij gebeurt. Als het maar een volwassene is want kinderen zelf komen hier nauwelijks op eigen kracht uit. Zij hebben de ervaring niet, noch het bewustzijn om dergelijke terreur te weerstaan.

Hier doet zich een probleem voor. Scholen zijn niet opgewassen tegen de toename van het pesten. Dat blijkt uit de praktijk. Volwassenen op straat bekommeren zich steeds minder om wat er in groepen kinderen op straat gebeurt. Ze ontwijken de kinderen liever. Voor je het weet spugen ze naar je. Niemand doet wat. Volwassenen voelen zich wezenlijk niet echt verantwoordelijk. Bovendien vraagt het behoorlijk wat om een etterbakkengroep in te gaan om een oorlog te beslechten. Je moet er maar zin in hebben. En de puf.

Waar komt pesten vandaan

Bij ongelukkige  kinderen die geen liefde in hun lichaam voelen. Kinderen die de weg kwijt zijn omdat hun brein is overgenomen door negativiteit. Ze ervaren geen respect meer in zichzelf en hebben het daarom ook niet wezenlijk meer voor anderen.

Bewustzijnsniveau pestende (school)kinderen

Het bewustzijnsniveau waar pestende (school) kinderen in zitten heet Rood in Spiral Dynamics. Dit betekent dat kinderen in de leeftijd van 2 tot circa 15 overwegend worden aangestuurd door de drive hun plek in de wereld in te nemen. ‘Kijk eens, mama, hoe goed ik dit kan! Ik ben de beste!’ Deze fase is prachtig. We zien een overvloed aan passie, creativiteit en enthousiasme. De levenslust spat er van af. Fysiek contact blijft, net als in de voorgaande fase paars, belangrijk. Aangeraakt worden, stoeien, knuffelen. Spelen, rennen, draven, bewegen, het lichaam wil expressie en het leven in volheid neerzetten. Het gezonde motto is: ‘Ik besta, ik geniet daar enorm van en dat moet iedereen zien en weten! Hier ben ik!’

Deze kinderen kunnen vanuit hun staat van zijn nog niet de consequenties overzien van wat ze doen. Ze hebben het al gedaan voor ze het in de gaten hebben. Eerst handelen, dan denken. ‘Doe dit maar eens na!’ Kinderen in deze fase geven anderen de schuld omdat ze niet tot nauwelijks zelfperceptie hebben. Het opvoeden van kinderen in deze fase vraagt om directe beloning voor wat het kind deed. Dat is wat het kind vraagt. Kinderen in Rood hebben nog geen schaamtegevoel.

Dit zijn eigenschappen van gezond Rood in kinderen. Er zijn ook uitingen van ongezond of negatief Rood.

Een gezonde volwassene met goed geïntegreerd Rood staat in alle kracht in de wereld, kan op een ontspannen manier ‘nee’ zeggen en grenzen aangeven. Hij kan op een gezonde manier heel concreet aangeven wat hij wil en kan rekening houden met wat een ander wil. Hij kan loslaten als de wens niet kan worden ingewilligd zonder in emoties te schieten.

Negatief Rood: oorzaak van pesten

Negatief rood heeft vele gezichten en pesten is er een van. Pesten behoort niet tot het spectrum van liefde, van wie we zijn, maar is er een vervorming van. De oorzaken zijn legio maar de kern is dat de omgeving niet adequaat was afgestemd op wat het  kind in deze en voorafgaande fase nodig heeft. De bespreking van wat een juiste omgeving is, gaat nu te ver voor dit artikel maar ik haal er één fundamenteel punt uit, die, wat de invulling  van de omgeving verder ook is, van cruciaal belang is om het kind door deze fase heen te loodsen.

Een cruciale voorwaarde om pesten op te lossen

Er is op zijn minst een volwassene nodig die zelf deze rode fase goed heeft doorlopen en op ontspannen en krachtig zijn power in zet. Het is een volwassene die de kracht in zich heeft om tough love te geven als gedrag van kinderen negatief is. Hij moet in staat zijn een groep uit de schoenen te blazen zonder enige emotie. Hij geeft stevige leiding en zit bovenop het proces waarbij geen enkel kind een millimeter krijgt om ook maar een poging te wagen negativiteit te gaan ventileren. Een volwassene die daardoor respect afdwingt. Hij zet de grenzen glashelder neer en maakt daarmee een einde aan ook de onrust in de pester. De pester voelt dat hij ogenblikkelijk het onderspit gaat delven als hij ook maar één verkeerde beweging maakt. De pester kan een paar pogingen wagen in verzet te komen maar stopt daarmee omdat hij respect voelt. Daarmee komt, als dat goed begeleid wordt, het eigen zelfrespect terug. Want dat was de pester kwijt.

De volwassene heeft daarnaast een natuurlijk gezag over de kinderen omdat hij oprecht van de kinderen houdt. Dat voelen de kinderen en dat geeft rust. Liefde is wat ze gespiegeld moeten krijgen, in elk moment van de dag. De volwassene erkent de kinderen door naar hen te luisteren, zich werkelijk voor hen te interesseren, hun schoonheid te zien en die te verwoorden, verbinding te maken, humor te hebben en ruimte te bieden voor de authentieke daden van kinderen.

Een dergelijke volwassene brengt ongelukkige pestkinderen terug in het spoor omdat hij op een liefdevolle en daadkrachtige wijze continu uitzendt: ‘Als je over de schreef gaat, kom je mij tegen.’ In dit gevoel zit power en kracht. Agressie of bedreiging ontbreken in deze energie.

Scholen, gemeenten die met de handen in het haar zitten omdat er op hun terrein gepest wordt reageren vaak op pestgedrag met reacties die passend zijn in een op rood volgend bewustzijnsstadium: Blauw. In die fase worden regels belangrijk voor een kind.

Dan geldt: “Als je over de schreef gaat, kom je deze regel met deze consequentie tegen”. Daar zijn negatief Rode  kinderen over het algemeen niet gevoelig voor. Ze halen hun schouders op en bashen erover tegen hun ‘vrienden’ die mee honen. Of ze worden kwaad. Zelden dat het hun gedrag fundamenteel verandert omdat het hen innerlijk niet beweegt tot iets authentiek menselijks.

De slagingskans van deze interventie is gering. Zij hebben authentieke power tegenover zich nodig waar ze zich aan willen onderwerpen omdat ze voelen dat ze hun meerdere hebben gevonden. En die zoeken ze.

Leren gezond rood in te zetten op school

Als pesten op school een onoplosbaar probleem blijkt dan is de begeleiding niet goed in staat gezond rood in te zetten. Hoe kan men dat dan van de kinderen verwachten? Dat kan niet. Als dit aan de orde is, dan is het een uitdaging en heel bekrachtigend om dit te gaan leren. Gekeken kan worden of dit in contact kan met de kinderen. Dit is afhankelijk van de situatie op dat moment in een school. De mogelijkheid om hier een lesprogramma voor de kinderen van te maken, is aanwezig.

Voor informatie hoe dit in de praktijk op school vorm te geven kan contact opgenomen worden met Jan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s