Alles gaat vanzelf

Anders willen leven

Mijn hele leven heb ik me afgevraagd wat ik hier in godsnaam kwam doen op deze bol. Leren op school, werken, werken, werken.. Was dat het nou? De toekomst kwam me duf en grauw voor. Ik had meer het idee gedwongen door een gehaktmolen te gaan dan dat ik een vrij, vreugdevol leven kon leven door alle ‘moetens’ en regels en systemen. Ik kon maar één richting op die alles bepalend leek te zijn en een voorwaarde voor die dingen die ik werkelijk wilde: geld verdienen. Een secundair leven. ‘Eerst dit voordat ik dat.’

Angst

We zijn er al jaren mee bezig dat we dit anders willen. We willen vrij zijn, geen slaaf meer van systemen. We willen anders leven, anders werken, onze tijd anders indelen, we willen een andere omgeving en ga zo maar door. De angst weerhield ons. Waar moet het geld vandaan komen dan? Wie doet er met ons mee? Iedereen leeft zo geïsoleerd van elkaar, is zo met zijn eigen problemen bezig, hoe krijgen we mensen enthousiast?

Vreugde en creativiteit

Het kanaal met levensvreugde was vaak open en mooie ideeën, rechtstreeks uit ons hart, kwamen in ons op en vervulden ons met blijdschap. Een locatie waar we wonen en die we inzetten ten bate van de gemeenschap waartoe we behoren. We ontvangen kinderen die niet mee kunnen in het ontoereikende onderwijs systeem en bouwen samen met hen aan een omgeving die op hen is toegesneden. Wij als volwassenen leggen de structuur neer en bepalen essentiële zaken als het bewaken van de liefde en het plezier, hoe we met elkaar omgaan, en begeleiden op de noodzakelijke randvoorwaarden. We werken met permacultuur, brengen gepensioneerde vakmensen en kinderen bij elkaar, werken samen met de community aan de problemen die daar zijn, verzorgen aanbod voor de kinderen door talenten te ruilen met de buurt, de sky is the limit.

We doen het

Op een gegeven moment was de vreugde gehoor te geven aan wat we werkelijk wilden groter dan de angst die de mind opriep. Jan nam ontslag bij de hogeschool en we begonnen. Het boek, de website, het voorbereiden van lezingen, het helpen van ouders met hun opvoedtaken en ondertussen zelf thuis blijven bouwen aan onze kleine community, alles nam meteen een vlucht.

Zolang we goed omgaan met onze mind en die tot zwijgen brengen komt de levensenergie makkelijk door en dan gaat alles vanzelf. Mensen komen op ons af, helpen ons, er gebeuren onverwachte fijne dingen en daardoor worden we krachtiger in het gaan van onze weg. We hebben geen idee hoe de komende maanden er uit gaan zien. Het enige waar we ons steeds op richten is het nu.

Dit is wie we zijn en dit is hoe we willen leven.

Het leven is goed.

Geef een reactie

