De invloed van de mind op ons ondernemen

Eckart Tolle
‘Die had het lekker makkelijk. Eckart ging depressief slapen en werd verlicht wakker. Eitje. Zo wil ik het ook wel. Maar nee. Ik moet mijzelf dag in, dag uit door die braamstruiken heen hakken en als ik even niet op let, is wat ik net weggehakt had al weer aangegroeid.’ Mijn mind bestormt mij met gedachten en zuigt alle energie uit mijn lichaam. Geen zin om op te staan. Ik zie hoe de mind in haar eentje een twee gesprek opstart. Van negatieve gedachten naar positieve en weer terug.

‘Hoe haal ik het in mijn hoofd te denken dat iemand ons plan zou willen financieren zonder ons meteen aan de financiële ketting te leggen.’

Ja, maar er is een locatie nodig en als ik kinderen in een gezin wil ontvangen dan wonen en werken wij in die locatie. Dat hoort bij het idee. De locatie wordt niet ons bezit. Ik hoef geen bezit. Ik wil mijn energie geven aan doen, niet aan zoiets passiefs als bezitten. Als ik mijn gezin kan voeden en van de elementaire dingen kan voorzien, heb ik genoeg.

‘Belachelijk!’ hoont mijn mind. ‘Dream on. Niemand gaat dit doen. Wat jij wil, willen we allemaal wel. Lekker makkelijk. Gratis wonen noemen we dat. Haha, je bent niet lekker.’

‘Hoezo. We betalen toch voor het gebruik van het pand.’

‘Oh, nou oké dan, maar belachelijk blijft het. Zo werkt de wereld niet. Trouwens even wat anders, er komt toch geen hond naar die lezingen van je. En al kwamen ze, met lezingen beleg je geen boterhammen.
Dat boek en die website duren veel te lang. Het al al af moeten zijn.
Straks sta je op straat en blijkt je ‘droom’ (hahaha, droom, laat me niet lachen) een nachtmerrie te zijn. Wat jullie willen staat haaks op wat de systemen willen. Denk je nou werkelijk dat je de rust en de ruimte gaat krijgen om het te laten groeien?
Er is geen hulp. Als we onderuit gaan, staan we alleen. Zoek een baan.’

De mind doorzien
Ik voel hoe ik op het punt sta naar deze teksten te gaan luisteren en er nog dieper in te verdwijnen. Ik sta op en begin met de kinderen ons dagprogramma. Flink het lijf in. Dan stap ik onder de douche en sluit mijn ogen. Het is een kakelcircus in mijn hoofd. Ik adem in door mijn neus en uit door mijn mond. Mijn mind sleurt en trekt aan mijn energie. Ik voel mijn lichaam nauwelijks. De gedachten gaan nu zo snel dat ik ze niet eens kan waarnemen. Ik blijf in- en uitademen. Ik zie hoe de teksten mijn energie in mijn lichaam verlagen tot een grauwe, levenloze energie. Ik kijk er naar, doe verder niks. Geen verzet ertegen. Dit is een krachtige aanval die ik niet met een knip van de vingers weg krijg.

Niet goed genoeg
Ik ben niet goed genoeg. Dat is de grootste kei die mijn mind in de rivier van mijn leven heeft gedonderd. Ik ben niet goed genoeg. In de afgelopen jaren heb ik de heftige emoties die hier aan vast zaten weggewerkt. Ik kan er nu in rust naar kijken. Ik wacht, mijn energie verdwijnt uit het gekakel van de mind en ik kom dieper in mijn lichaam terecht. Ik kan nu nog beter kijken.

Grootsheid
‘Niet goed genoeg’ is het gordijn dat hangt voor wie ik werkelijk ben. Grootsheid. Ik ben groots. Groter dan dit lichaam, groter dan de mind. Ik weet dat ik elk aspect in mijn leven zelf schep. En ik weet dat wat ik schep een uitvloeisel is van de samenstelling van mind en wie ik werkelijk ben. Hoe meer mind ik opruim, hoe meer authentieke energie er doorkomt en des te liefdevoller mijn uiterlijke omgeving ook wordt. Zo binnen, zo buiten.

Benieuwd
Ik ben volledig in rust nu. Dat ben ik altijd als ik op waarheid stuit. Ik heb op dit moment geen gevoel bij ‘grootsheid’. Ik weet wel hoe het voelt om het juiste te doen, te geven, gehoor te geven aan ‘me’. Maar grootsheid? Het is wie ik ben maar het is me op dit moment net zo onbekend als niet weten hoe een wee voelt als je nog nooit bevallen bent. Het hoort bij je maar je hebt het nog niet in volheid ervaren. Dat zal ik in de toekomst dan wel gaan ontdekken.

Als ik nu terug kijk op de zinnen die ik hierboven schreef dan zijn ze weer wat minder beladen. Op FaceBook lees ik na dit alles opgeschreven te hebben de woorden van een vriendin: ‘en dat terwijl je juist zo groots, zo stralend, zo krachtig, zo liefdevol bent.’

72899_446939942027013_1270790240_n

You create a good future by creating a good present. How do you do that? By recognizing the goodness that is already inherent in the present moment, even in the midst of challenges. Discontent, blaming, complaining, self-pity cannot serve as a foundation for a good future, no matter how much effort you make. ~Eckhart Tolle

2 thoughts on “De invloed van de mind op ons ondernemen

  1. Hoi Eugenie,

    dank je wel dat je het woord concept ‘negativiteit’, negatieve energie, zo tastbaar voor me maakt.
    Ik herken het nu stukken beter, dit helpt me het hanteerbaar te maken en voor meditatie te kiezen i.p.v. ‘hangen in’, ‘meegaan in’.

    Dank,

    Marloes

  2. Wat mooi, Marloes. Dat maakt me blij. En ja, het zwaard moet door de wortel van de mind. Dan komt er vrede en neemt de mind de authentieke taak op zich; ons dienen ipv ons leven naar de knoppen helpen. Dank je wel voor je reactie!

Geef een reactie

