Liefde en school

‘Hoe bescherm ik de creativiteit en de liefde in mijn kind in een omgeving als een school?’

Werkelijke creativiteit komt voort uit ons ‘zijn’. Werkelijke creativiteit staat gelijk aan liefde. Hoe zorg ik dat mijn kind in contact blijft met zichzelf, met de liefde, in een omgeving die daar geen enkele aandacht aan besteed. In een omgeving die eenzijdig gericht is op het activeren van de mind?

De feiten

Een studie gedaan door Kyung Hee Kim, professor en hoogleraar Onderwijs aan het College van William & Mary in Virginia, concentreerde zich op de creativiteit van kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar die elke dag naar school gaan.

School stimuleert de linkerhersenhelft
Zij ontdekte een enorme en verontrustende afname van creativiteit bij de kinderen. Hoe langer de kinderen in het schoolsysteem zitten des te groter de impact. Hun emotionele expressie neemt af, hun levensenergie vermindert dramatisch, ze praten minder, hun verbale expressie neemt af, hun humor verdwijnt, hun passie verschrompelt, ze worden conventioneel en aangepast, ze worden minder scherpzinnig, hebben minder fantasie, ze zijn minder geneigd niet relevante dingen met elkaar in verbinding te brengen, en ze zijn niet meer in staat onderwerpen vanuit verschillende hoeken te bekijken.

Dit zijn allemaal kenmerken van de veelomvattende, non-conformistische rechterhemisfeer van de hersenen die het onderwijssysteem onderdrukt door de huidige gebruikte programmering. De linkerhersenhelft domineert de waarneming van de kinderen en van daaruit wordt een linkerhersenhelft-samenleving gecreëerd. We weten allemaal uit eigen ervaring hoe dat het dagelijkse leven bepaalt.

De feiten onder ogen zien
Je hebt je kind ingeschreven op een school en het gaat er naar toe. Je wilt de liefde in het kind bewaken. Wat nu? De eerste stap is helder de feitelijkheid van de situatie in het gezicht kijken. Dit is het. Dit is de situatie. Mijn kind gaat naar school, een omgeving die de liefde niet ondersteunt. Is dat fout? Nee. Het is een feit. Het is een omgeving die van jou als ouder andere vaardigheden vraagt dan wanneer je kind bijvoorbeeld thuisonderwijs krijgt. Iedere omgeving heeft zijn eigen specifieke voor- en nadelen. Daarop anticipeer je als ouder. That’s it. Het is geen probleem (dat maakt de mind er graag van als het de kans krijgt). Het is gewoon een situatie. Niet meer dan dat.

Het tweede feit is dat ieder kind in deze wereld een persoonlijkheid opbouwt. Dat is een gevolg van het collectieve bewustzijnsniveau van de mensheid op moment. Daar doe je niets aan. In iedere omgeving creëert het kind een persoonlijkheid. Taak van de ouder is te zorgen dat die persoonlijkheid zo gezond mogelijk wordt ontwikkeld, naast het begeleiden van het bewustzijn.

Doen wat je moet doen
Als je de situatie helder in het gezicht kunt zien verdwijnt de twijfel. Het is de mind die een scherm voor de werkelijkheid hangt door twijfel in je hoofd te creëren. Stop met twijfelen. Handel. Als je je kind van school wilt halen, doe dat dan. Als je dat niet wilt, dan laat je het op school en ga je van daaruit aan de slag. Doe wat je moet doen.

Leg uit aan je kind waar het zich bevindt

’Lieve schat, kom eens even zitten op de bank. Ik realiseer me iets en dat ga ik je nu uitleggen. Jij zit op school, he? Papa en mama hebben besloten jou naar school te laten gaan. Daar ga je nu elke dag van de week naar toe. Weet je waarom? Nee? Goed. Ik zal het je vertellen.

Wij leven op de aarde. De aarde is de liefde. Jij bent van de aarde. Jij bent liefde. Dat voel je in je lijf. Als je lekker in bed ligt, tevreden, warm, dat ben jij. Ken je dat gevoel? Mooi. Ik ben ook liefde. En papa ook. En de vogels, de wind, het hondje van de buren, de wind, de warme zon op je huid. Dat is allemaal aarde, allemaal liefde. Noem jij eens dingen die ook de aarde zijn?

Op de aarde heeft de mens de wereld gebouwd. Dat zijn de auto’s, de gebouwen, je schooltas en je speelgoed. Noem jij nog eens meer dingen die je herkent als de wereld?

Goed, wij zijn jouw ouders en wij willen het beste voor jou want we houden van jou. Daarom leer je thuis alles over de liefde, over geluk, over spelen, over knuffelen, over plezier maken, over wie jij werkelijk bent: een liefdeswezen. We leren je te genieten van wie je bent, hoe je lekker in je lijf kunt blijven zitten wat er ook gebeurt. We delen al onze wijsheid met je. Je leert en ervaart hoe wij met elkaar omgaan vanuit liefde. Je leert te ervaren wie je werkelijk bent.

Op school leer je alles over de wereld. Je leert hoe mensen daar met elkaar omgaan. Je leert er rekenen, schrijven, praktische dingen. Je leert wat andere mensen hebben bedacht. Je leert er over kennis. Andermans kennis.

Het zijn twee verschillende werelden. Ze lijken vaak niet eens op elkaar. Het zal je plezier geven maar ook verwarren. En wij helpen je daarbij, want wij zijn je ouders. We helpen je vanuit de liefde steeds weer die wereld in te gaan, dingen mee te maken en weer terug te keren naar de liefde. Het is heel belangrijk dat je dat kunt op deze aarde. Heen en weer. Van binnen naar buiten en weer van buiten naar binnen.

Je bent niet alleen. Wij zijn er voor je. Altijd. Nou, wat zullen we nu eens gaan doen? Geef me een knuffel en dan gaan we dat doen.’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s