Beeldenstorm

Een van de dingen die ik geleerd heb, is dat de kwaliteit van mijn relatie met mijn partner bepalend is voor het gezin dat we hebben. Als die relatie niet van topkwaliteit is, heeft dat gevolgen voor de manier waarop de kinderen opgroeien. In deze wereld is het hebben van een topkwaliteit relatie erg lastig.

Omgeving is bepalend
Kinderen kopiëren onbewust de omgangsnormen tussen ouders onderling. Vanuit hun wezen verwachten kinderen een warme, liefdevolle thuissituatie waarin vader en moeder de liefde leven.

‘Straight zijn’
In ons huis is ‘straight zijn’ een van de kernwaarden. Ik kan er geen goed Nederlands woord voor vinden. Het is een mengeling van ‘in waarheid zijn’, zuiver zijn, eerlijk en oprecht zijn, rechtvaardig zijn. Straight zijn betekent aan de orde stellen wat er nu werkelijk gaande is. En daar zit het probleem. Een voorbeeld.

‘Je luistert ook nooit!’
In de relatietherapie vaart dit probleem vaak onder de vlag  van ‘naar elkaar leren luisteren’ maar dat is wat mij betreft niet de basis van het probleem. De oorzaak is dat de mind het speelveld op springt en tussen de partners in gaat staan dampen. Als de mind het heeft overgenomen is naar elkaar luisteren niet mogelijk. De oplossing is dus niet ‘leren luisteren naar elkaar’ maar de werking van de mind ontrafelen en uitschakelen.

Beelden
Als ik een botsing heb, slaat de mind een  beeld op in mijn brein over mijn partner. Zo werkt de mind. Bij mijn partner gebeurt hetzelfde.

Ik verzin even een voorbeeld.
Ik: ‘Ik wil het graag hebben over het koken. Ik kook bijna elke dag en je weet dat ik er een hekel aan heb’.
Hij: ‘Dat hadden we toch afgesproken, dat jij dat zou doen?’ (Gaat niet in op wat ik probeer te zeggen, stuurt het gesprek in een andere richting)
Ik: ‘Ja, maar daar gaat het niet over. Ik bedoel, we hebben ook afgesproken dat jij de was op vrijdag zou doen en de eerste keer dat dat gebeurt, moet nog plaatsvinden’. (Ik voeg er een onderwerp aan toe, het wordt steeds ingewikkelder)
Hij: ‘Hoe kan ik op vrijdag de was doen als ik gelijk vanuit mijn werk de keuken in moet omdat jij weer eens niet gekookt hebt en dan moet ik verdorie nog boodschappen doen ook omdat je daar geen tijd voor hebt gehad’.

Herkenbaar? ‘Niet luisteren’ is zonder meer een feit maar waarom wordt er niet geluisterd?

Dit soort gesprekken lopen vervolgens uit op een ruzie en de opslag van nog meer beelden.

De mind werkt met grote woorden zoals ‘altijd’ en ‘nooit’. Dat is een goed herkenbaar signaal dat de mind het overgenomen heeft.

Het beeld wordt opgeslagen met een bijbehorende emotie. Bijvoorbeeld frustratie. En daaraan gekoppeld zit dan weer mijn gedrag. Ik ga bijvoorbeeld in de aanval; ik ga zorgen dat hij naar me luistert.
Dus:
a) gebeurtenis
b) beeld
c) emotie
d) gedrag
e) hup, de doos van het geheugen in

Bij een volgende vergelijkbare situatie, graait mijn mind razendsnel in het geheugen, trekt daar de oude dia van de plank en plaatst die in het nu. Bingo. Da’s niet best. Het gaat zo snel dat ik het niet eens opmerk.

Het wordt nog erger. Mijn partner herkent zich vanzelfsprekend tien tegen een niet in dat beeld van mij. Hij gaat het bestrijden.
We zijn er nog niet; het wordt nog ingewikkelder. Het is namelijk zo dat er vervolgens twee mogelijkheden zijn:

a) het beeld dat ik heb van mijn partner klopt wel maar hij is te diep onder invloed van de mind om dat te kunnen zien. Ik blijf mijn partner vanuit de mind bestoken om hem aan het luisteren te krijgen. Ik tracht hem ook steeds aan zijn verstand te peuteren dat hij wakker moet worden en moet gaan zien dat hij echt niet luistert.

b) het beeld dat ik van mijn partner heb klopt niet maar ik ben te blind om dat in te zien.

En om de boel kort te sluiten zit in een en dezelfde situatie nog een aspect en dat is dat in mijn partner exact hetzelfde gebeurt, op hetzelfde moment.

Als we er niet uitkomen en ik denk er later over na kan er nog twijfel bij komen ook. ‘Ben ik nou gek? Zie ik het nou verkeerd of wat?’ Graaf, graaf, twijfel, twijfel..

De werkelijkheid is nu volledig overschreven door de mind met zijn beelden. De liefde is van het toneel geveegd, er lijkt een probleem te zijn dat nauwelijks op te lossen valt, er is verwijdering, onbegrip. Het is onmogelijk nog straight te zijn.

Hoe kom je hier uit?
Herkenbaar? Vind je jezelf terug in steeds terugkerende patronen en weet je niet hoe dit te stoppen in jezelf? In het volgende bericht vertel ik hoe wij ons hieruit hebben geworsteld.
Deze vaardigheid om de kluwen mindtroep te ontwarren is een essentiële vaardigheid gebleken, nodig voor goed ouderschap en opvoeding. Het is een vaardigheid die kinderen, als je het zelf onder de knie hebt, bijgebracht kan worden en veel ongeluk kan helpen voorkomen.

Eugenie

Geef een reactie

