Beeldenstorm: tijd, ademhaling en meditatie

Slim netwerk
Mijn ervaring is dat de mind een ingenieus netwerk van patronen heeft gesponnen in mijn hersenpan die niet alleen wijd vertakt is en alle onderwerpen van het leven beslaat maar  uit talloze draden bestaat die ook nog eens alle met elkaar verbonden zijn. Het is een spinnenweb van wegen, kris kras door elkaar, onder elkaar door, een enorme oppervlakte beslaand. Wordt een draadje geraakt, dan komt vaak het hele net in beweging. Dat is de oorzaak waarom een simpele opmerking kan leiden tot een complete oorlog tussen partners.

Hoe de mind te tackelen
Dat kan dus niet in een klap, in een keer. Tenzij je Eckart Tolle heet. Die schijnt op een dag diep ongelukkig zijn bed ingekropen te zijn en werd verlicht wakker. En verlicht is dan: ‘zonder nog enige gedachte geproduceerd door de mind’. Ik loop die weg niet. Ik moet met het kapmes door de braamstruiken. ‘Gradually’ zoals Barry Long zei.

Tijd
Het onder beheer krijgen van de mind vraagt tijd. En dan heb ik het over jaren, als je volwassen bent. Barry Long stelde dat het afhankelijk van de inspanning die een persoon zich getroost, zo lang duurt als het aanleren van een nieuwe taal. Het stelde mij gerust dat te weten. Ik zou me ervan bevrijden. Dat stond vast. Dat het veel tijd kostte, boeide me niet. Bovendien leerde ik dat bij elke overwinning van mij er nieuwe energie vrij kwam hetgeen betekende dat de kwaliteit van mijn leven meteen toenam. Elke stap is er één.

Ademhaling
Er is dus geen eenduidig recept of concreet stappenplan voor mij geweest. Ik heb gaandeweg, door te leven en te experimenteren, een gereedschapskist aangelegd. De mind is extreem slim en weet na een glorieus 1-0 voor mij met nieuwe trics en trucs mijn slimmigheid te omzeilen. “Het werkt niet meer’. Zo heb ik een tijdlang diafragma ademhaling toegepast op het moment dat ik overvallen werd door mindfuck. Mijn gedachten verstomden in het begin meteen. Na een tijdje was mijn mind hierop ingesteld en raasden de gedachten dwars door het ademhalen heen.

Deze ademhaling is, los van de tijdelijkheid als het gaat om het tot zwijgen brengen van de mind, een kostbaar middel dat het beheersen meer dan waard is. Zelfs als de mind er doorheen tettert, is het een weldaad voor het lichaam. Alleen in een ontspannen lichaam kan bewustzijn doordringen. Een stresslichaam is een gebakje voor de mind die zich er op voedt.

Dat was tip 1.

Er zijn enorm veel tips. Ik zal zoveel mogelijk delen van wat ik heb uitgeprobeerd en wat werkt voor mij.

Tip 2: het verschil leren tussen ‘me’ en ‘myself’
Het bleek essentieel dat ik leerde zien en ervaren dat er een verschil was tussen ‘me’ en ‘myself’. Ik heb deze benaming voor wie ik ben en dat wat ik niet ben, in dit lichaam, in dit moment van Barry Long gejat omdat ik het de beste en simpelste manier vind om het verschil aan te geven. Met ‘the now’ van Tolle heb ik nooit iets gekund. ‘Me’ en ‘myself’ ervaar ik concreet en daadwerkelijk in mijn lichaam. Dat is ook de enige plek waar het ervaren kan worden.

Als je dit verschil niet bewust hebt ervaren is het heel erg moeilijk om de mind te tackelen omdat je alles wat er in je lichaam gebeurt en alle gedachten zult zien als ‘dat ben ik’.

Ik heb dat verschil heel goed leren voelen door de tape van Barry Long op youtube ‘Start meditating now’. Ik dacht dat meditatie betekent dat ik op een kussentje zit te visualiseren. Ik leerde door Barry Long dat mediteren betekent dat ik ieder moment, dat ik me bewust ben dat ik denk, mijn aandacht weg haal uit het denken en in mijn lichaam breng.

Ben benieuwd of je er iets mee kunt.

Eugenie

Geef een reactie

