Beeldenstorm: fases in lichter worden

Het woord beeldenstorm kwam in me op omdat het hier feitelijk ook omgaat: het verwijderen van beelden die je mind heeft gemaakt van de werkelijkheid.

Herkennen en onderkennen
Om de beelden te kunnen verwijderen is het nodig ze eerst te zien voor wat ze zijn. En dat is een hele pittige. Het is afhankelijk van de hoeveelheid bewustzijn die er in een lichaam al aanwezig is. Ieder lichaam is gevuld met een een bepaalde samenstelling authentiek bewustzijn en het netwerk van de mind. Hoe meer het lichaam gevuld is met mind, des te onbewuster iemand is. Hoe onbewuster, hoe moeilijker het onderscheid is tussen de twee. Want hoe groter het netwerk van de mind, des te meer gedachten en overtuigingen er zijn en des te meer emoties. Er zijn veel mensen die volledig gevuld zijn met mind. Die kunnen beelden niet herkennen omdat ze er mee samenvallen. Als je ze niet kunt herkennen, kun je ze niet onderkennen en dus niet verwijderen. Boos worden in deze fase klinkt zo: ‘Ik ben boos op jou omdat jij..’

Bewusteloosheid
Ik en Jan hebben lang in die bewusteloze staat geleefd. Het grootste deel van ons leven om precies te zijn. Onze mind loog ons ook nog eens voor dat we wel bewust waren. Erg bewust zelfs.

Dit is de moeilijkste fase die er is. Het is er donker. Er is veel ongeluk, zowel binnen als buiten. Veel stress, onrust, problemen waar oplossingen voor gezocht worden die tijdelijk werken maar niet fundamenteel. De beweging in het leven is hier van links naar rechts: van geluk, naar ongeluk en weer terug. Wanhoop, uitzichtloosheid en weer opstaan en verder knokken kenmerkten deze periode. Iemand die hier leeft is moeilijk te helpen. Er zijn weinig innerlijke aanknopingspunten waar een buitenstaander op in kan haken. De schuld voor ongeluk wordt buiten de persoon gelegd.

Eerste lichtflits
Ieder mens heeft bewustzijn in zich. Het is wie we zijn. Bij mij werd ik uit de donkerte getild door de zwangerschappen. Die brachten een vergroting van bewustzijn waardoor de mind moest wijken. Ik ‘wist’ opeens wat het was om te bevallen bijvoorbeeld, zonder dat ik de ervaring zelf had meegemaakt. Er was een lucifer afgestreken in mijn donkere binnenste en ik zag opeens dingen die ik ervoor niet gezien had. Dit smaakte naar meer.

Iedereen heeft deze flitsen. Die momenten van innige tevredenheid, los van de omstandigheden. Of ‘iets weten’ zonder dat er een verklaring voor is. Zonder zelfs dat het logisch is. Die flitsen, dat zijn wij.

Herkennen in het nu
Het is goed om een alertheid, een focus te ontwikkelen op die flitsen. En als ze zich voordoen, er met de aandacht zo lang mogelijk in te blijven. Dit is niet iets dat je je kunt voornemen. Je iets voornemen is een move van de mind dus als je dat doet, zit je alweer gevangen en daardoor neemt de donkerte toe. Het is iets dat je tegen moet komen. Iemand die het zegt. Je leest er ergens over. ‘Oh ja, dat is waar’. Zo’n reactie is genoeg. Of je krijgt zo’n flits.

Geen verantwoordelijkheid voor patronen
Als de donkerte wat is geweken, kan er af en toe licht vallen op een patroon. Vaak loop je dan eindeloos in dezelfde ongeluk cirkels rond. En af en toe gloort er dan iets. Daarna valt de duisternis weer in. Omdat het leven wil leven, omdat bewustzijn zich wil vergroten en verdiepen, zijn er steeds die situaties die uitnodigen om steeds meer licht binnen te laten vallen. Dit is in deze fase een passief proces. Je kunt het niet oefenen, niet afdwingen, niet plannen. Je kunt in deze fase de 100% verantwoordelijkheid niet nemen. Dit zijn mensen die bijvoorbeeld veel over hun problemen praten, hulp vragen, aandacht willen maar op alles wat er wordt aangeboden, de deur dichtdoen. Alle informatie en tips vallen als water van een eend van hen af.

De kikkers in de melk
Mijn vader vertelde me ooit het verhaal van de kikkers die elk in een emmer met melk lagen. Ze trappelden om te blijven leven en sprongen tevergeefs tegen de zijkant van de emmer op. De ene kikker gaf op en verdronk. De andere trappelde met de moed der wanhoop door. Op een dag kon hij zo de emmer uitspringen. De melk was boter geworden. Zo is het ook met bewustzijn. Als er power is vanuit ‘me’ om hier uit te komen, dan kom je er uit.

Aanduwen
Als ik het op een lijn uit zou zetten van 0 tot 100 dan is het in mijn leven ongeveer zo gegaan dat van 0 naar 50 de donkere jaren qua bewustzijn, zijn geweest. Feitelijk in jaren uitgedrukt is dat tot tot een jaar of drie geleden. In het midden van die lijn, rond de 50 is er een breekpunt. Daar is het heen en weer hobbelen tussen bewustzijn en werkelijk zien wat er gaande is in een moment en heftig terugvallen in emoties, het heftigst geweest. Een beetje vergelijkbaar met het aanduwen van een auto. In het begin is dat zwaar, dan gaat ie een beetje rollen en dan komt dat terugslag moment waar je met alle macht door heen moet duwen. Als dat lukt, slaat de motor aan. Vanaf dat moment wordt het echt leuk en bij iedere overwinning op de mind wordt het leuker en leuker, lichter en lichter.

Verantwoordelijkheid kunnen nemen
Het is in deze fase dat ik in ieder moment meer en meer de verantwoordelijkheid kan nemen. Mijn bewustzijn wordt langzaam sneller dan de mind en behaalt overwinning op overwinning. Het wordt steeds meer ontspannen en liefdevol in me, vertrouwen in het leven neemt toe alsmede plezier en creativiteit. Langzaam verandert de uiterlijke omgeving ook mee. Hier en daar zijn er nog crashes maar die duren niet lang meer. Duurden ze eerst jaren, maanden, weken, dagen, dan gaat het nu om een uur, een seconde. Mijn lichaam wordt vitaler, verslavingen verdwijnen spontaan en het leven wordt steeds eenvoudiger.

In deze fase zijn er concrete en praktische dingen die ik kan doen om mijzelf weg te halen uit de negativiteit. Daarover in de volgende artikelen meer.

Warme zwaai,
Eugenie

Geef een reactie

