Spiritueel entrepreneurship: zo binnen, zo buiten

Voor ons is uitsluitend winstmaximalisatie als drijfveer voor ondernemen niet iets waar we warm van worden. Ik kom er mijn bed niet voor uit. Ik wil waarde toevoegen op alle terreinen, waaronder de liefde, delen, samenwerken, plezier maken, vrijheid. Wij willen dat iedereen die met ons werkt er baat bij heeft. Er gelukkig van wordt.

100% verantwoordelijk
Onze ervaring is dat er een wet is: ‘Zo binnen, zo buiten’. Wat ik van binnen ben, zet ik in de materie neer. Er is een rechtstreekse verbinding tussen de samenstelling in dit lichaam van ‘zijn’ in combinatie met ‘mind’ en dat, wat ik in mijn persoonlijke buitenwereld zie en ervaar. Gevolg is dat ik voor de volle 100% verantwoordelijk ben voor beide werelden.

Verwarring en onzekerheid
Dat wil niet zeggen dat er geen verwarring of onzekerheid is. Dat is er wel. Over van alles. Over geld bijvoorbeeld. We hebben onze ‘zekerheid’ van een vast inkomen via een baan aan de wilgen gehangen en zijn begonnen. Om in vrede te kunnen leven is het noodzakelijk gebleken de enorme angst voor geld onder ogen te komen en te beslechten.
En dat is nog steeds een onderwerp dat regelmatig de revue passeert. Wat betekent geld eigenlijk voor mij? Laag voor laag komt dat aan de orde.

Leren over stagnatie en stroom
De laatste dagen liep alles vast. Langzaam. Maar zeker. Er kwam geen tekst meer uit. Ik kreeg steeds meer het idee dat Jan en ik een enkele reis moeras hadden geboekt. Was het gekkenwerk waar we aan begonnen waren. Het kwam me allemaal bizar voor. Wie zegt er nou zijn baan op voor iets als dit. De inspiratie verdween als sneeuw voor de zon. Dat stomme rot geld. Ik legde het werk neer. Wat was er aan de hand. Vrij snel doken overtuigingen op.

Angsten rondom geld

Ik geloof niet dat er iemand komt die mee wil werken

Ik geloof niet dat ik rijk kan worden om alles wat nodig is, te financieren

De energie van deze mindfuck is zwaar en deprimerend. Ik keek er naar. Het zat overal in mijn systeem. Het idee dat ons project ook maar een kleine kans van slagen zou hebben kwam me volstrekt geschift voor. Ik keek naar de overtuigingen. Voor beide had ik ‘bewijs’.

Ik heb een tijd met deze zware energie rondgelopen. Ik kreeg hem niet weg. Ik sprak er over met Jan. Het werkte niet. Ik was het echt kwijt. Geen contact meer met wie ik ben. Alleen maar mind met de bijbehorende energie. Er was ook geen beweging in te krijgen. er zat niets anders op dan het uit te zitten. Te verdragen en ondertussen door te leven.

Het nu bepaalt de toekomst

Na een paar dagen week de enorme grauwe energie in me. Ik zag: ‘Zo binnen, zo buiten’. Wat ik nu leef, bepaalt mijn toekomst. Niet wat ik doe maar de energie van nu. Ik had niets gedaan: ik zag het ineens. En met het binnenkomen van dat bewustzijn, was ook de grauwe energie meteen weg, keerde de inspiratie terug en kon ik weer verder werken.

De angst voor te weinig geld was verminderd. Ik zag opeens voor me hoe het zou zijn om een ploeg mensen bij elkaar te brengen, vanuit verschillende disciplines, om onze plannen voor de Freeskool aan te presenteren. Ik zag ook welke stappen daarvoor nodig zijn.

Hoe vaak zal ik nog getackeld worden door mijn mind? En ach, wat maakt het ook uit. Ik voel een onverzettelijkheid in me. Ik ga dit voor elkaar krijgen. Samen met Jan. Want wat we doen en waar we voor staan is echt heel erg leuk. En waardevol.

‘Kijk naar de zon. Dan valt de schaduw altijd achter je’, zei mijn vader. En hij had gelijk.

One thought on “Spiritueel entrepreneurship: zo binnen, zo buiten

Geef een reactie

