Manipuleren

Er komen hier vaak en veel kinderen spelen. Elk kind is de eerste keer een nieuw kind en eigenlijk gaan alle kinderen langs een vergelijkbare weg. Ze komen binnen en zijn meteen strontvervelend en negatief. Of ze komen binnen, gedragen zich netjes en na een tijdje komt de negativiteit erin.

‘Dan ben ik je vriend niet meer’
Tygo heeft een vriendje op bezoek. Ze spelen samen. In het voorbijgaan hoor ik het vriendje zeggen: ‘Dan ben ik je vriend niet meer’. Ik grijp ogenblikkelijk in.
‘Jongens, komen jullie even mee naar beneden?’
Ik laat ze beiden plaats nemen op de bank. Het vriendje blikt me wat verontrust aan. ‘Ok’, open ik vriendelijk het gesprek, het vriendje aankijkend. ‘Ik hoorde jou net zeggen boven: ‘Dan ben ik je vriend niet meer’. Vriendje gaat ogenblikkelijk in de verdediging. ‘Dat kwam door hem omdat hij…’ Ik onderbreek hem. ‘Ik wil graag dat je mij even volgt, ok? Klopt het dat je dat zei tegen Tygo?’ Hij knikt. Ik zie dat hij nog in de weerstand probeert weg te komen. ‘Ben je bang dat je straf krijgt omdat ik met je wil praten?’ Ja.

Ik zal je uitleggen waar je bent en hoe het hier werkt
‘Ok, ik ga je geen straf geven. Ik heb jullie naar beneden geroepen omdat ik iets hoorde dat in ons gezin niet kan. Dat kun jij niet weten want je bent hier voor het eerst. Daarom ga ik je uitleggen waar je bent en hoe het hier werkt, ok?’ Hij kijkt al iets minder gealarmeerd.

‘Goed, je bent hier in een gezin beland dat streeft naar liefde en plezier. We willen hier graag gelukkig zijn en daar doen we ook moeite voor. Als er kinderen komen spelen, willen we graag dat zij het ook fijn hebben. Wat vind je daar van?’ Het kind moet even omschakelen. ‘Eh… goed’.
‘Mooi. Ik hoorde jou zeggen dat Tygo je vriend niet meer is als hij niet doet wat je wilt. Heb ik dat juist gehoord?’
‘Ehhh.. ja’
‘Mooi. Ik waardeer je eerlijkheid. Dat is goed. Hoe zou je het zelf noemen wat je deed met Tygo?’
‘Ehhh… mijn zin doordrijven?’
‘Juist, zo zouden wij dat ook noemen. Je zin doordrijven, iemand onder druk zetten, met een moeilijk woord: manipuleren. Goed, dat is dan helder. Is iemand onder druk zetten liefdevol?’
‘Eh.. nee’.
‘Precies en dat is het hele punt. Wij streven hier naar een liefdevolle omgeving dus wat jij deed was niet liefdevol. Dat betekent dat je zo niet mag praten hier. Als je iets wilt van een ander, dan kun je dat gewoon zeggen en als die ander iets anders wil, heb je een verschil te pakken. Dan is de vraag: hoe ga je daarmee om? Wat was het dat je wilde?’

Hij wilde met de lego spelen en Tygo wilde buiten spelen met de hangmat.

‘Kijk aan. Zo gaat dat bijna altijd in het leven. Mensen die iets willen met mensen die iets anders willen. Dat gaat dan niet samen. Als je nou niet mag manipuleren, hoe zou je dat verschil dan nu kunnen oplossen?’
Het kind kijkt me nu ontspannen aan. Boven zijn hoofd verschijnt een groot vraagteken.
De schouders worden opgetrokken. Geen idee.
‘Ok’, zeg ik. ‘Dat weet je dan klaarblijkelijk niet. Dan gaan we je dat ook even uitleggen. Als je dat dan geleerd hebt, hoef je niet meer te manipuleren. Dan hoeft Tygo zich ook niet meer naar te voelen omdat je dat doet en is iedereen weer tevreden. Weet je hoe wij hier werken zodat iedereen gehoord wordt? We werken met kleedjes.’

Hoe het kleedjes verhaal werkt, beschrijf ik in het volgende artikel.

Eugenie

Geef een reactie

