Geven uit gewoonte geeft lijden

Uit:

boek-31.jpg

Jesse heeft een buitenschoolse techniekleraar van wie hij erg veel houdt. Zijn leraar geeft hem vaak wat en de persoonlijkheid van Jesse was daardoor op drift geraakt. Iets krijgen was niet meer een onverwacht genoegen maar was veranderd door een hebberigheid die er bij Jesse was ingeslopen. Jesse kwam op een dag thuis en vertelde dat zijn relatie met de leraar niet lekker meer liep. ‘Als hij een radio oppakt dan denk ik al: “Krijg ik die? Krijg ik die?” en als ik het dan niet kreeg, omdat het alleen maar verplaatst werd, was ik teleurgesteld. En als hij zei: “Morgen heb ik iets voor je”, dan voelde ik die opwinding weer en dan verheugde ik me. Toen bleek dat het een vogelhuisje was, werd ik chagrijnig. Hij moet me niet zoveel meer geven want dat gaat niet goed.’

Stop met verwennen
Ik zag bij een opvoedprogramma op tv een scene tussen een broertje en een zusje wat hier ook over gaat. Broertje ging op schoolreisje en moeder had het kind geld meegegeven om cadeautjes te kopen voor de andere gezinsleden. Kind komt thuis en deelt de cadeautjes uit. Zusje stort ter plekke emotioneel in als het papier van het ding is afgehaald. ‘Dit is de verkeerde kleur. Ik wil deze niet.’ Ze gaat met veel drama en tamtam naar haar kamer waar ze zich op bed gooit en hartverscheurend snikt en sniert. Broertje was het klaarblijkelijk gewend want hij reageerde er niet op en ging wat anders doen. Moeder daarentegen ging nerveus naar het meisje toe waar ze woede en verwijten over zich heen kreeg. Moeder wist zich geen houding te geven. Later werd het zusje gefilmd, omringd door ‘meelevende’ vriendinnetjes die allen mee kreunden en zuchtten dat dit inderdaad wel een heel foute kleur was. ‘Hoe kon ie dat nou doen? Hij weet toch dat je lievelingskleur roze is? Nou, als het mijn broer zou zijn zou ik een week niet tegen hem praten.’ Ze sloegen allen vol medelijden de armen om het verwende nest.

Geef niet uit gewoonte want je traint je kind het ongeluk in. Dat merk je als het niet krijgt waarvan het vindt, dat het er recht op heeft.

Geef een reactie

