Spelen met je kind als je het gehad hebt

Er zijn van die dagen of momenten dat je onder een dekbed wilt verdwijnen omdat je het gehad hebt. Je bent ziek, moe, chaggerijnig, in de stress, boos op iemand, verzin het maar. Het laatste waar je zin in hebt, is een kind dat aandacht wil. En  verdomd, het is alsof de duvel er mee speelt, gaat je kind rot gedrag vertonen. ‘Nee, he. Ook dat nog’.

Een van de trucs die ik dan toepas is met het kind gaan spelen op zo’n manier dat ik nauwelijks iets hoef te doen en in mijn lijf kan zakken, terwijl er contact is met het kind en het kind dus goed in zijn vel komt. Je doet het tegenovergestelde van wat de negatieve energie wil, rekening houdend met het eigen lage energieniveau.

‘Kom es een even hier, dan krijg je een knuffel. Ziezo, lekker dichtbij me. Luister eens, ik ben ontzettend moe. Weet je hoe moe?’
‘Nee’.
‘Zo moe dat ik zo in slaap kan vallen. Maar dat kan niet, he want ik zorg voor jou. Dus weet je wat we gaan doen?’
‘Nee’.
‘We gaan een spelletje spelen. Een spelletje waarbij ik zit en jij rent en draaft en doet. En het gaat als volgt. Ga maar staan daar. Ja, goed zo. En nu ga je huppelen door de kamer, om de tafel heen en weer naar me toe. Als je bij me bent, krijg je een dikke knuffel. Ik tel tot drie 1,2 3 GO!’
Kind gaat huppelen, ik moedig aan, de energie gaat omhoog. Dikke knuffel. ‘En nu nog een keer maar dan nog sneller!’
En nu hinkelen.
Yeah!!! Wat kun jij dat goed.
En nu ga je kruipen als een slang.
En springen als een kikkertje.
Ok, nu doen we er nog eentje en dan ga jij een boekje pakken en lezen. Als jij gaat lezen, zet ik het wekkertje en dan ga ik even een dutje doen. Ok, wil je nog een keer huppelen of springen als een kikkertje?’

En zo verzin je nog talloze dingen. Laat je kind draven, rennen, spelen, in jouw volle aandacht. Het zal hem vervullen. Dit is wat hij nodig heeft.

Moe zijn etc. is geen reden om het contact met je kind te verbreken. Integendeel zelfs; als je moe bent is het belangrijk heel, heel alert te worden. ‘Nu moet ik oppassen. Nu moet ik het tegenovergestelde gaan doen van wat de negativiteit wil. Dus niet hangen, dweilen, van het toneel verdwijnen maar mijn kind optillen, in de ogen kijken, knuffelen. Elke keer als je dit zo doet, vermindert de neiging om negatief te zijn bij vermoeidheid, ziekte en ongemak.

Geef een reactie

