Jouw plek hier op aarde

Uit:

boek-31.jpg

Tygo zijn mind werkt heel anders dan die van de andere kinderen. De andere twee komen met negatief rood gedrag naar buiten. Tygo zijn negativiteit uit zich onder andere door zich terug te trekken. Hij gaat mokken. Zijn kin gaat naar beneden, hij gaat op de bank zitten, er komt geen bal meer uit hem, hij gaat met materiaal rommelen en laat vervolgens alles uit zijn handen kletteren. Knikkers, muntstukken, legoblokken, het belandt continu met veel lawaai op de vloer. Als we niet alert genoeg zijn, slaat de irritatie in een mum van tijd door naar het hele gezin.

‘Tygo, heb je Schuddebonkebeest?’ vraagt Fianne in het voorbij gaan. Dat wordt door de negativiteit meestal ogenblikkelijk ontkend. ‘Nee hoor, maar jij hebt mijn toren omgegooid.’

Tijd om in te grijpen. Ik roep alle kinderen om Tygo heen. We zitten in een kring om hem heen, onze handen vast. Hij kijkt ons duf aan. Die heeft nergens zin in. Die heeft de stekkers eruit getrokken.

‘Oké, we zijn nu om Tygo heen, zoals het hoort. Want jij, Tygo hoort bij ons en hebt een plek in ons midden. Dit is je plek. Hoe voelt dat?’ Je kunt bijna letterlijk in zijn gezicht en lichaam waarnemen dat de mind zich roert. Die probeert zich te verzetten tegen deze inslag van liefde. Tygo wint en zijn gezicht smelt in zachtheid. ‘Fijn’, zegt hij en hij kijkt me aan. ‘Deze plek is van jou. Deze plek kreeg je bij geboorte. Je hoeft er nooit voor te knokken, je nooit groter of kleiner te maken. Dit is helemaal jouw plek die jou toebehoort. En weet je wat daarbij hoort, bij die plek?’ Hij weet niet precies waar ik op doel, zie ik in zijn ogen. ‘Bij jouw plek hoort het uiten en leven van liefde. Liefde om te geven, liefde om te ontvangen. Dat gaan we nu doen.’

Ik vertel de andere kinderen dat zij in hun lichaam kunnen voelen of er iets is dat gezegd wil worden. ‘Voel maar, kijk maar of er woorden komen. Als er geen woorden komen, zeg je niets. Dan is dat het.’ Jesse begint meteen. Hij kijkt Tygo aan en zegt; ‘Jij bent de beste broer die ik me kan wensen’. Tygo glimlacht warm. En zo gaat hij de kring rond. Iedereen zegt iets of kijkt en maakt contact.
’Ik vind jou zo lief’, zegt Fianne.
’Je hebt een heerlijke lach. Ik geniet ervan je te zien lachen’.
’Ik vind het heerlijk met je te knuffelen’. 
En zo gaat het door. Net zolang tot het stil wordt. De energie van het geven keert terug de stilte in. We kijken elkaar allemaal aan. Er is alleen maar liefde. Er is alleen maar ‘wij’. Niemand doet alsof.
 Er ontstaat spontaan een groepsknuffel en dan valt de kring soepel uiteen. Jesse maakt chocolademelk voor Tygo.

En dan vindt de dag haar ritme weer.

One thought on “Jouw plek hier op aarde

Geef een reactie

