Beeldenstorm: de liefde op een

Goose hunting

Beelden van elkaar wegwerken uit een relatie is bijna het moeilijkste dat er is. Nog veel moeilijker is het om emoties op te ruimen die een wezenlijk contact in de weg zitten.

De verhalen uit het verleden hebben door de eindeloze, monotone herhaling van de mind zo’n kracht gekregen dat ze het gemiddelde brein volledig vullen. Veel lichamen dragen een hoofd rond en contact met het lichaam, waarin het wezenlijke ervaarbaar is, is er niet of nauwelijks.

Voor het tackelen van beelden, dus van ‘myself’, of ego of hoe je het ook wilt noemen, is bewustzijn nodig. In de relatie met Jan ontbrak bij mij dat bewustzijn in de meeste momenten. Dat heeft jarenlang geduurd. Ik zat volledig opgeslobberd door mind naar mijn man te kijken. We hadden het gemiddeld genomen goed met elkaar, dat wel. Maar wij leefden feitelijk langs elkaar heen. We deelden hetzelfde huis, bed en de kinderen maar de liefde was er niet meer. De beelden zaten in de weg.

Wij joegen, zoals de molen laat zien, wereldse zaken na. We waren overal mee bezig behalve met de liefde. De waan van de dag sleurde ons door ons leven. Altijd druk, altijd bezig. Werk, problemen oplossen, werk, het huishouden, de kinderen, werk, hypotheek, de kinderen..

Op een dag sloeg bewustzijn in. Ik stopte met mijn wieken te zwaaien en stond stil. Ik zette de wieken overhoeks, zal ik maar zeggen. En ik keerde naar binnen en wilde maar een ding weten; de waarheid. Die kwam vrij vlot op. ‘Als ik 100% eerlijk ben is hier geen sprake van een liefdesrelatie. De liefde staat niet op een.’

Als de liefde niet op een staat is er geen liefdesrelatie. Hoe eenvoudig was dit in het gezicht te kijken. Hoe confronterend ook. Bevrijdend. Ik kon opeens ruimer ademen.

De beelden van de mind hadden onze relatie vrijwel volledig overruled. Het was dus niet zo dat er geen liefde meer was, we wilden absoluut bij elkaar blijven, maar we leefden het niet. Dat was een eerste, grote stap om dit samen onder ogen te komen.

We moesten de liefde weer op nummer 1 zetten. Hoe deden we dat? We hadden geen idee. Dus leefden we door, met deze belangrijke vraag in onze tas.

 

Geef een reactie

