Mijn kind liegt. Wat nu?

Als ik ergens een hekel aan heb is het liegen. Ik heb een kind dat daar erg goed in was. En hoe ik hem daar ook mee confronteerde, het bleef doorgaan. Wat me soms tot een kookpunt kon drijven was dat hij me recht in mijn gezicht keek als hij het deed.
‘Mam, mag ik chocolade?’
‘Je had toch al gehad?’
‘Nee hoor.’
‘Kom eens hier. Kijk me eens aan. Heb je echt niet al gehad?’
‘Nee.’

Ik ben met hem gaan zitten. ‘Luister eens, we moeten praten. Over liegen. Weet je wat liegen is?”Hij knikte. ‘Dat wat je zegt niet waar is’.
‘Juist. Waarom doe je dat?’
Dat wist ie eigenlijk niet. Het gebeurde gewoon. Na een tijdje er op voelen zei hij: “Als ik iets wil waarvan ik denk dat ik het niet krijg of dat het niet mag’.
Je wilt iets zo graag hebben dat je denkt: “Als ik er om lieg dan krijg ik het.’ Dus dan wil je het heel, heel, heel graag hebben.’ Hij lacht. Ja, heel, heel, heel erg graag.

‘Wat gebeurt er in je lichaam als je liegt. Kun je dat voelen?’ Ehhhh…
‘Doe je ogen maar eens dicht. En dan zeg je: ‘Ik heb nog niet gehad, mama’.
Hij doet het. ‘En? Hoe is dat?’
‘Het voelt akelig. Hier, bij mijn buik’. Hij legt zijn hand op zijn solar plexus. ‘Wat is het voor gevoel dan?’ Het is een knagend gevoel. Hij is verrast. ‘Dat wist ik niet, dat het zo voelt’.
Ik leg hem uit dat liegen is dat je uit waarheid weg gaat, weg uit de liefde. ‘En je lijf vertelt je meteen hoe naar dat is. Simpel, he? Je lichaam vertelt je dan meteen wat het effect is van liegen’. Dan moet ie dat maar niet meer doen..

‘Ok, nu gaan we naar mij. Je liegt tegen mij. Weet je wat er dan gebeurt met mij als jij liegt?’
Hij kijkt verbaasd op. Daar is hij duidelijk nog nooit mee bezig geweest. Alleen ‘het willen hebben’ had hij zijn aandacht gehad. ‘Ik vertrouw je niet meer. Als je iets zegt kan ik er niet van op aan dat je de waarheid spreekt. Ik geloof je niet meer. Ik ga denken: “Als hij het zegt is het vast niet waar. Of misschien ook wel. Maar geloven doe ik het niet.’ En dan komt er afstand tussen jou en mij. Er komt een schaduw over onze liefde. Liegen doet iets met de relatie. De relatie tussen jou en mij.’ Hij kijkt verschrikt. ‘Dat wil ik niet!’

‘Wat is dan de oplossing?’
‘Gewoon niet meer liegen.’
We kijken elkaar aan. Ik kijk in die mooie, open ogen. Hij krijgt een dikke knuffel.

Daarna heeft hij nog een aantal keer een paar uitglijders gemaakt. Maar hij was er meteen bij of ik zag het. ‘Is het echt waar wat je nu zegt?’
‘He? Ehhhh…. oh… nee.. nee, het is niet waar. Sorry!’

Hoor graag hoe jullie hiermee zijn omgegaan, als je je kind betrapte op liegen.

Warme zwaai,

Eugenie

3 thoughts on “Mijn kind liegt. Wat nu?

  1. Tja, ik was vroeger ook zo een kind. Ik was zelfs een veel belovend kind maar ik kwam ze nooit na. Het heeft 40 jaar geduurd om de reden echt te accepteren. Mijn moeder heeft in haar jeugd in een kamp gezeten in Indonesië en zonder dat ik dit wist wilde ik haar altijd plezieren, dus als ze naar een proefwerk vroeg dan zei ik dat ik vast een acht zou halen, en werd het een zes. Mijn oudste broer deed het andersom. Hij is dan ook psycholoog geworden. En vervolgens programmeur. Twee jaar geleden, we waren gestopt met roken, kreeg mijn vriendin een herseninfarct (ze is er gelukkig erg goed uitgekomen) en begon ik weer met roken. Ook werd ons huis opgeknapt en omdat mijn vriendin het bed moest houden waren mijn ouders er vaak over de vloer (mijn andere broer deed het werk, hij is handig, ik niet) en ik deed alsof ik nog steeds niet rookte! 45 en je vriendin ligt in bed, je broer klust, je ouders met een kleinkind over de vloer en ik die een paar keer per dag naar de boks moest, of een boodschapje doen, of met neefje een stukje wandelen. Hij liep vooruit en ik stak mijn sigaret op, hij keek om, met ondeugende ogen en ik dacht: Ik ga hem niets zeggen, niets vertellen, hem niet willen laten liegen…maar hij begreep het en bewaarde het geheim! Prachtig, al voelde ik me nog meer verslaafd. Nou, een heel verhaal om te zeggen dat ik toevallig op je Blog ben gestuit en het mooi geschreven vind.

Geef een reactie

