Als het kind negatief is, is het dan niet ok? (2)

-1‘Als het kind heel boos is omdat het niet krijgt wat het wil, moet ik dan niet juist ingaan op zijn behoeften en gevoelens? Dat heb ik geleerd bij Geweldloze Communicatie (GC) en dat klopt voor mijn gevoel helemaal. Het komt vrij harteloos op me over zoals jullie werken. Het kind mag toch negatief zijn? Dat hoort toch bij mens zijn?’

Ik heb ook zo gedacht dus ik herken de trend van denken. Dat is het ook: een manier van denken. Het is geen waarheid. Er zitten wel elementen in die waar zijn maar het gaat niet uit van de waarheid, noch beschrijft het die.

Wat niet wil zeggen dat in GC geen geweldige hulpmiddelen aanwezig zijn. Het stikt ervan. Het probleem met GC is echter dat het zich op de persoonlijkheid richt en die aanwakkert. Dat is enkele reis onwaarheid en dus ongeluk.

Laten we eens het verschil bekijken, gekoppeld aan een situatie. Dan kun je zelf kijken of het waar is voor jou of niet.

De situatie
In de ochtend maken de kinderen yoghurt klaar. Omdat Tygo af en toe bij Jesse op de kamer slaapt, verrast hij zijn broer en maakt een soort ontbijt op bed. Terwijl hij daarmee bezig is, komt Fianne langs. Die ziet waarmee hij bezig is en zegt: ‘Dat wil ik ook.’
‘Nee, dat kan niet,’ zegt Tygo. ‘De yoghurt is op’. Aan het kabaal dat van beneden komt weten wij dat het niet helemaal goed gaat. We roepen de kinderen naar boven.

De Geweldloze Communicatie manier

De waarneming
De waarneming, het feit is dat er genoeg yoghurt is voor twee mensen, niet voor meer, qua normale hoeveelheid.

De gevoelens
‘Heb je honger en wil je eten (behoefte)?’ Ja en ze wil yoghurt (strategie)
‘Fianne, ben je boos (gevoel) omdat jij ook yoghurt (strategie) wil en er lijkt niet genoeg te zijn?’
‘Ja, want Tygo maakt het alleen voor Jesse en dat vind ik niet leuheuk.’
‘Voel je je verdrietig (gevoel) omdat je erbij wilt horen (behoefte)?’
‘Ja, ik wil ook boven samen yoghurt eten’.

‘Tygo, had je behoefte aan plezier (behoefte) en wilde je daarom je broer verwennen (strategie)?’
‘Ja, want ik vind het zo heerlijk om af en toe bij mijn broer op de kamer te slapen (behoefte aan contact en broederschap). Dat vind ik heel gezellig (behoefte aan warmte) en ik weet dat Jesse er van houdt ontbijt op bed te krijgen (behoefte om te geven) maar nu is het geen verrassing meer omdat zij ruzie maakt.’
‘Ben je boos omdat je je niet vrij voelde te doen wat je wilde doen?
‘Ja, zij verpest het altijd’! (Emmer met verleden)

Na op deze manier alle waarnemingen, gevoelens en behoeften bekeken te hebben, kan er, als iedereen weer in de stroom zit, naar oplossingen gezocht worden. Iedereen gehoord, iedereen gezien, iedereen ontspannen en tevreden.

Onze manier

De feiten
De yoghurt is niet op, er is genoeg voor drie maar niet genoeg om iedereen een volle kop te geven. Er is genoeg om te delen.
Als de jongens een halve kop eten hebben ze na een uur honger, leert de ervaring.
De regel in huis is dat er niet steeds tussendoor gegeten wordt. Dus na een uur de kasten weer in, is geen optie.

De waarheid
Er zijn kinderen, er is yoghurt, maar is er nog liefde in de lichamen? ‘Nee’, zegt Tygo. ‘Ik voel geen liefde in mijn lichaam. Ik voel afweer en ik heb zin om mijn zusje de keuken uit te duwen.’
‘Ok. Feit is dat jij yoghurt wil, ok?’ Ja.
‘Feit is ook dat je zusje yoghurt wil.’ Ja.
‘Heeft in dit huis de ene persoon meer recht op iets, dan de andere als het gaat om voeding?’
‘Nee’.
‘Ok. In wat voor huis wil je graag wonen? In een huis waar mensen delen of in een huis waar mensen ruzie maken om voedsel?
‘Ik snap het al, mama. Ik voel het. Ik wil Fianne eigenlijk helemaal niet wegduwen. Ik kreeg opeens die kramp in mijn lijf en toen vond ik haar alleen nog maar stom. Eigenlijk is het heel raar dat ik niet wil delen. Ik vind delen fijn. En ik snap dat Fianne ook wil. Dat zou ik ook willen als ik haar was.’
‘Hoe is het nu in je lichaam?’
‘Rustig. De kramp is weg. Ik ga zo yoghurt halen en dan hebben we allemaal genoeg.’
‘Ik heb een beter idee. Ik maak zo meteen rijstepap, dat vinden jullie allemaal lekker en dan is er meer dan genoeg voor iedereen.’
‘Ik doe dat wel. En de yoghurt delen we.’
Fianne heeft het allemaal gehoord en zegt: ‘Ik hoef geen yoghurt. Ik wil wel rijstepap.’ Terwijl het laatste deel van het gesprek plaats vindt, is Fianne op schoot gaan zitten bij Tygo en hij heeft zijn armen om haar heengeslagen. ‘Ik maak wel rijstepap nu’, zegt Tygo. ‘Mam, mag ik een muziekje opzetten?’

De kinderen gaan samen naar beneden. Ik hoor ze in de keuken kletsen en later horen we Fianne zingen.

Het resultaat van de ‘methodes’ kan hetzelfde zijn.

Mensen die Geweldloze Communicatie toepassen zien het kind ook als ok en helpen het de behoeften af te dekken en als dat niet kan, te aanvaarden dat niet alle behoeften afgedekt kunnen worden. Wij zien het kind ook altijd als ok. Op dat niveau zie ik geen verschil tussen GC en onze manier van kijken.

De aanvliegroute is echter verschillend. Geweldloze Communicatie richt zich volledig op de persoonlijkheid. Wij richten ons op de essentie van het kind.

Bij GC is negativiteit een signaal dat behoeften niet worden afgedekt en daar moet dan aan gewerkt worden.

Bij ons is het optreden van negativiteit een signaal dat het kind in nood is, weggevoerd wordt van zijn essentie, het contact aan het verliezen is met zijn essentie of dat inmiddels verloren heeft. Wij leren het kind dat het niet zijn lichaam, zijn behoeften, zijn gevoelens en zijn gedachten is. Wij maken de kinderen bewust dat zij dat alles hebben.

2 thoughts on “Als het kind negatief is, is het dan niet ok? (2)

  1. Lieve Eugenie, ik lees heel graag je blogs. Stop vooral niet met schrijven! Ik heb zelf geen kinderen, maar je manier van omgaan met situaties en mensen zijn voor mij een waar genoegen. Alsof ik een marshmallow eet. 😉

Geef een reactie

