Als het kind negatief is, is het dan niet ok? (5)

P1120265

‘Mama, Fianne zegt dat het laatste chocolaatje van haar is. Dat is toch niet zo?’
‘Is er nog chocola over dan? Ik dacht dat het was opgegeten.’
‘Nee, er is er nog eentje. Die wil ik. Ik heb het minst gehad’.’

Niet waar, ik heb het minst gehad. Jij had veel meer’.

Ok. Adem in. Adem uit. We moeten er weer an. ‘Een van de basistaken van de ouder is het kind uit de negativiteit halen’, hou ik mezelf monter voor. Dus erop af. Hippeteehop.

‘Tygo en Fianne, ga maar eens op de bank zitten. Goed, zo. Nu doen jullie alle twee je ogen dicht en adem maar eens flink drie keer uit.
Een.. twee.. drie… Ok. Hoe is het nu in je lijf, Tygo?’
‘Het is hetzelfde. Ik ben boos op haar. Zij liegt altijd!’
‘Ik hoor je. Over de inhoud gaan we het later hebben. Nu gaan we naar je lichaam want het is daar niet vol en tevreden. Hoe is het in je lijf?’
‘Ik ben boos.’
‘Ok, dat zegt je hoofd. Die voelt iets in je lichaam en vertaalt dat. Waar voel je de boosheid?’
In zijn buik. ‘Wat ik graag wil is dat je je aandacht richt op je buik. Leg je handen er maar eens op. Wat voel je precies in je buik?’
Hij zit nu stil en met aandacht in zijn buik.
‘Het is naar, het is een soort kramp’, zegt hij met gesloten ogen.
‘Ok. Nog meer?’
‘Nee, maar nu ik er zo naar kijk, verandert het.’
‘Wat gebeurt er dan? Kun je het beschrijven?’
‘Het wordt minder.’
Hij zit nog een minuutje zo en opent dan zijn ogen.
‘Hoe is het nu?’
‘Goed.’
‘Goed is geen gevoel, geen sensatie. Hoe voelt het nu in je buik? Geen kramp maar wat wel?’
‘Ontspannen. Als ik nu naar Fianne kijk voel ik warmte.’
‘Is het liefdevol in je lichaam?’
‘Ja.’
‘Wat je nu voelt, dat ben jij. Dit is liefde, liefdevol, zonder dat er een reden voor is. Zonder oorzaak. Dat is wie je bent. Kijk nu eens naar de situatie terug. Hoe kijk je nu naar dat laatste chocolaatje?’
‘Ik heb er nog steeds zin in. Ik weet eigenlijk niet wie het laatste had. Fianne wil natuurlijk ook. Ik geef hem aan haar.’
‘Dan geef ik jou een hapje.’ Maar dat hoeft Tygo niet.
‘Mooi, en jij Fianne, hoe is het met jou?’

Fianne slaat haar armen om Tygo heen. Dat is duidelijk zat. Einde oefening, maar natuurlijk niet einde verhaal. De clashes blijven natuurlijk aanwezig. We zijn niet verlicht. Maar we hebben het wel goed.

In dit huis pakken wij ieder incident aan. We laten er niet eentje slippen omdat we weten dat de negativiteit groeit als klimop. Je hakt een paar takjes af, je draait je om en als je dan weer kijkt is alles terug gegroeid. Dus we proberen het met wortel en al te verwijderen. En we merken verschil.

One thought on “Als het kind negatief is, is het dan niet ok? (5)

Geef een reactie

