‘Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gevoelens’ (1)

 

-3Ik hoor regelmatig mensen beweren dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de gevoelens van anderen. Waar komt dat idee vandaan?
Uit een ander idee. Het idee dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen binnenwereld. ‘Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen binnenwereld’.

Dat is juist. Waar. De tweede zin (Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen binnenwereld) is waarheid. Bepalend of de eerste zin (Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gevoelens) in waarheid wordt geuit, hangt af van de vraag of de zin emotioneel van stal wordt gehaald, of niet.

Typerend aan de zin ‘Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gevoelens’ is het moment waarop die wordt uitgesproken. Vrijwel altijd in een conflictsituatie. Is de sfeer open en liefdevol dan zal niemand het in zijn hoofd halen deze zin tegen een ander te zeggen. Wat zou het toevoegen?

De zin wordt ingezet in een conflictsituatie om een ander weg te duwen of hem zelf te smeren uit het contact. De zin krijgt dan een buitengewoon belerende, neerbuigende toon. Bovendien fungeert het als een uitstekende hekkensluiter want eenmaal uitgesproken is het gesprek feitelijk dood.
De werkelijke betekenis is: ‘Dat is dan jouw probleem’. De mind in volle actie.

Als de zin ‘Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gevoelens’ met emoties wordt geuit dan betekent dit dat we te maken hebben met iemand die op dat moment weigert zich te openen voor de waarheid. Het is iemand die de waarheid misbruikt om zijn eigen belangen te behartigen.

Degene die de zin ontvangt weet dat op dat moment de relatie ten einde is. Dit feit onder ogen zien is lastig. Er is bewustzijn voor nodig om dit te kunnen zien. Als de ontvanger emoties heeft zal de waarheid niet gezien worden en meestal gaat zo’n relatie dan verder. Of wat er van over is..

Geef een reactie

