Waarom mag ik nou nooit eens de baas zijn?

-1

We hebben een roedel kinderen over de vloer en het gezelschap besluit naar de speeltuin te gaan. Er zitten kleine kindertjes bij dus ik schakel Jesse in. Hij kan een zakcentje verdienen met oppassen. ‘Allemaal jassen aantrekken en als je jas aan is ga je op de bank zitten’, schettert zijn stem vrolijk door het pand. De kinderen rennen naar de hal voor jassen en schoenen.

Ik hoor een klein meisjesstemmetje een paar octaven hoger gaan. ‘Ik wil de baas zijn!’ Jesse stuurt haar naar mij omdat hij zijn handen vol heeft.

Ik neem Fianne op schoot en kalmeer haar.
‘Zo, kun je nu weer ontspannen? Kijk me nu eens aan en vertel me wat je concreet wilt’.’Ik wil OOK wel eens de baas zijn! Ik ben nooit de baas. Waarom mag ik nou nooit eens de baas zijn?’
Terwijl ze de woorden uitspreekt komt de boze energie ook weer terug.
‘Wat is dat dan voor jou, de baas zijn? Wat wil je dan ook graag?’
‘Dat weet ik niet.’
‘Mmm, ik zal je vertellen waarom het nu zo is dat het oudste kind de baas is, zoals jij het noemt. Wie is er normaal de baas hier in huis?’
‘Jij en papa’.
‘Ja, en waarom is dat?’
‘Omdat jij een groot lijf hebt. Maar  ik heb ook een groot lijf’.
‘Ja, jij hebt ook al een heel groot lijf, dat is zo. Maar nu ga jij zo met de anderen naar de speeltuin. En stel nou dat er iets gebeurt met jou. Wat doe je dan?’
‘Dan ga ik naar Jesse’.
‘Juist. En waarom ga je dan naar Jesse?’
‘Omdat die me helpt’.
‘Precies. En wat gaat Tygo doen als er iets met hem gebeurt?’
‘Ook naar Jesse’.
‘Ja, de kinderen gaan allemaal naar Jesse. En daarom is hij de baas als jullie samen naar de speeltuin gaan. Want hij is het grootst en het oudst en weet het beste wat er moet gebeuren.’
Ze knikt en kijkt wat peinzend.
Ze glijdt van schoot.
‘Ik ga naar de speeltuin nu, mama. Dag!’

En weg is ze.

Huppelend achter de andere eendjes aan die Jesse volgen op weg naar vertier.

One thought on “Waarom mag ik nou nooit eens de baas zijn?

  1. Ok ik ga in herhaling vallen denk ik. Maar geweldig! Heel inspirerend dit… Ik ga snel weer verder lezen 😉

Geef een reactie

