Hoe doorbreek je definitief de werking van de mind (2)

Lumos! kopieWe willen allemaal het licht dat ons kind is, bewaken in deze gestoorde wereld. En waarom ik deze wereld gestoord noem, zie ook de titel van ons boek, leg ik later wel een keer uit. Ook als je deze wereld niet gestoord vindt, wens je je kind toe dat het zijn/haar licht bewaart. Maar ja..

Rampentoestand
Ik herinner me de dag dat ik jarig was en met mijn driejarige zalige zoontje op de fiets stapte, om taart te halen in het centrum van het Rotterdamse. Zoonlief zat in zo’n ouderwets ijzeren retro fietsstoeltje dat aan het stuur bengelde. We gingen zingend naar de winkel. Ik koos een paar afgrijselijke suikertaarten (in die tijd aten we nog gif) en Jesse huppelde voor me uit naar de fiets. En toen ging het mis. Meneer wilde niet in het fietsstoeltje. Meneer wilde rennen en vooral wegrennen.

Het was een prachtige zomerdag. Achter mij zat het terras vol met kofieslobberende zakenmensen. Ik had het acuut bloedheet en vloekte binnensmonds. Mijn mind nam het over. ‘Eh, Jesse? Kom je?’ riep ik hem met een zogenaamd opgewekte stem. No way. ‘Jesse!’ Ik kreeg inmiddels zin met de taarten te gaan gooien. Of iemand zijn nek om te draaien. ‘Jesse, je komt nu hier!’ Not. Hoe een moeder toch zo van de liefde de haat in kon knallen. Ik gluurde achter me naar de driedelige pakken en klikklakhakken. Ze gluurden terug. het zweet brak me nu uit. De mind nam het nu definitief en vuurspuwend over. Ik probeerde de taarten neer te zetten maar het werd toch kwakken. Ik stoof achter dat blonde knulletje aan, griste hem naar me toe en sleepte hem naar de fiets. God, wat had ik zin om te schelden om die hitte in mijn lijf te lozen. Ik deed het niet, schaamte weerhield me. Bij de fiets aangekomen begon Jesse te worstelen om los te komen en ik werd radeloos. ‘Ik wil dat je in je stoeltje gaat zitten’, siste ik tussen mijn tanden. ‘Ik wil niet naar huihuis!’ begon hij te schreeuwen. Ik ontplofte, tilde hem op, over de taartdozen heen en probeerde hem in het stoeltje te zetten. Hij spreidde zijn benen en ik bereikte mijn kookpunt. Ik weet niet hoe ik het gedaan heb maar het volgende moment zat hij in het stoeltje te huilen en ik hengelde de fiets vasthoudend naar de grond om de taarten op te pakken. Het was een afschuwelijke vertoning. Niemand hielp. Met de taarten op één hand balancerend fietste ik tierend en ziedend naar huis. ‘Jij ellendig kind. Je werkt ook nooit mee’.

Weerstand tegen autoritair optreden
Dit is de hel waar veel ouders in terecht komen. Ik was niet uniek. Ouders die autoritair optreden naar hun kinderen hebben geen last van dit soort rampzalige scenes. Het zijn de ouders die niet autoritair willen zijn naar hun kinderen die hierin terecht komen. Ik was ook zo’n ouder. Ik was onbewust van de werking van de mind, ongetraind en onervaren die aan te pakken. Nu zou ik ogenblikkelijk mezelf gaan ontspannen en dan handelen.

Bestudeer de teksten van de mind per situatie
Na het ontspannen is het nodig de teksten van mijn mind te bekijken op waarheid.
Is dat het probleem? Dat mijn kind nooit meewerkt? Nee, dat is onzin, hij werkt ook wel eens mee. Door zo te kijken kon ik zien dat hij soms wel meewerkte en soms niet. En ik zag ook helder dat HIJ het altijd was die bepaalde wanneer wel en wanneer niet. Ik vond namelijk dat ik hem niet mocht dwingen. Hij mocht mij klaarblijkelijk wel dwingen. Een zeer ongezonde situatie. Het heeft jaren gekost om wakker te worden en te gaan zien dat ik de leiding moest nemen.

Het opschrijven van de teksten die mijn mind ratelt over een situatie heeft me geholpen waarheid van leugen te onderscheiden. Ik bekeek elke zin op waarheid. En daardoor kon er bewustzijn op komen. Dit is intensief werk maar noodzakelijk om bevrijd te raken. Een van de stappen die volgen na de training om het lichaam te ontspannen.

Geef een reactie

