Hoe doorbreek je definitief de werking van de mind?

1-1fotos-1

We krijgen veel en vaak vragen over hoe mensen om moeten gaan met meppende kinderen, ontevreden kinderen, mokkende vaders, narrige vaders, zeurende moeders, slappe moeders en alles wat er zich maar kan voordoen in een mensenlichaam. Alles wat naar voelt en is. ‘Hoe ga ik daarmee om?’

Oftewel: ‘Hoe kom ik er vanaf?’ En dan graag definitief. Niemand houdt er van te dweilen met de kraan open. In de omgang met je kinderen en je partner wil je daadwerkelijk en concreet verbetering zien en verlichting ervaren. Letterlijk. Verlichting betekent feitelijk niet meer dan: vrij van ongeluk zijn in ieder moment.

Wat is daarvoor nodig? En wat moet ik daarvoor doen?

Ontspanning
De eerste voorwaarde en dus de eerste stap in ieder moment, in alle situaties is het hebben dan wel verkrijgen van een ontspannen lichaam.

Alleen in een ontspannen lichaam kan bewustzijn opereren. In een gespannen lichaam opereert de mind met jaar geklets uit het verleden of over de toekomst. Zo radicaal is het: of de mind of bewustzijn regeert in dit moment.

Doorbreken van het verhaal van de mind door te ontspannen
Ik heb de werking van de mind op veel onderwerpen gestopt. Er is weinig dat nog emotionaliteit in mij kan veroorzaken, in de omstandigheden waar ik nu verkeer.

Dit was altijd de eerste stap: op het moment dat ik kramp voelde in mijn lichaam, ging ik zitten of bleef ik stil staan, sloot mijn ogen en begon diep uit te ademen.
Dit diep uitademen ontspant het lichaam meteen. Als ik ontspannen was keerde ik terug naar de situatie van dat moment.
Tegelijkertijd trainde ik mezelf de hele dag door, in alle andere momenten dat ik me er bewust van was, dit ook te doen. Daardoor bracht ik in een paar maanden tijd het ‘normale’ hoge stresslevel waar mijn lichaam aan gewend was geraakt in te zijn, naar beneden tot een natuurlijk, rustig en ontspannen staat van zijn.

Als je dagelijkse staat van zijn een hoog stressniveau heeft, is er geen houden aan als je kind naar gaat doen. Dan kun je maar één kant op: de verkeerde. Voor je het weet val je uit of doe je iets waar je later spijt van hebt.

De meeste lichamen in deze gestoorde wereld verkeren onbewust in een hoge staat van stress. Zo erg, dat we het niet eens door hebben maar wel standaard ziek worden in vakanties. Deze stress staat moet naar beneden. Een stresslichaam is een mindlichaam en een mindlichaam is een lichaam waar het onmogelijk mee is, rustig, ontspannen en wijs ouderschap te ontwikkelen en te leven.

Dus: aan het werk als je dit herkent. Adem met aandacht uit als je wakker wordt en de eerste gedachten je willen bespringen, als je aan het douchen bent, de zeep laat vallen, de ketel water op zet voor thee, de plantjes water geeft en de rest van de dag. En laat me weten over een week of wat, of het werkt.

Het werkt
Het is heel eenvoudig: het werkt als je het consequent doet. Het werkt niet als je het vergeet.

Als je kind de gordijnen uit het plafond staat te trekken is de eerste stap dus: ‘Ben ik ontspannen?’ Zo niet, dan adem je minstens één keer uit, met aandacht en dan pas stap je de situatie in. Op een dag merk je tot je verrassing dat je in rust blijft terwijl je kind negatief doet. Gegarandeerd.

Geef een reactie

