Wat is: ‘Je kind zichzelf laten zijn?’

the path ahead kopieEen kind moet zichzelf kunnen zijn
Ik ontmoet mensen die het geloof aanhangen dat het belangrijk is dat kinderen zichzelf moeten mogen zijn. Daarmee wordt bedoeld dat het kind negatief mag zijn, dat het mag schreeuwen, drammen en ander naar gedrag mag vertonen. Hieronder ligt een diep geloof dat de mens en slecht en goed is. Het hoogste dat een ouder kan doen (moet doen) is het kind in al die steeds terugkerende ellende te aanvaarden. Als dat een keer niet lukt en hé, we zijn ook maar mensen, dan biedt je als ouder je excuses aan. De (heftige) emoties zouden richtingaanwijzers zijn voor het leven van het kind, wie het is, wat het wil en zelfs wat het hier zou komen doen. Ik heb dit zelf ook jaren geloofd en het heeft tot veel ongeluk geleid. In mij en in mijn kind. Als je overtuigt bent dat dit erbij hoort, als dit is hoe het leven op aarde is, wordt het pad vrij donker, is mijn ervaring.

Juist en waarachtig
Als het kind mag zijn wie het is, dan herinneren de ouders het kind in elke situatie dat het de liefde is en niet de negativiteit. Er is een diep weten in ieder mensenlichaam dat zuiver aangeeft of de ervaringen die we door maken, juist en waarachtig zijn. Dat is een andere dimensie dan de dimensie van de mind niet niets anders kan dan de ervaringen te verdelen in ‘leuk’ en ‘niet leuk’, uitsluitend gebaseerd op ‘willen hebben’.

Dit mechanisme is de basis en de oorzaak van alle ongeluk. Veel mensen (ik was een van hen) zijn zo overgenomen door de verhalen van de mind dat ze het contact met wie ze zijn, kwijt zijn. Zij geloven dat het leven duaal is en evenzo de mens, die onderdeel van dat leven zou zijn.

Door mij te bevrijden van de destructieve werking van mijn mind is het mijn ervaring dat het leven, dat ik ben, heel is, een is. De mind produceert problemen. Bewustzijn, het leven, brengt dat terug tot de eenvoudige feitelijkheid dat er alleen maar gebeurtenissen zijn. Het leven wordt daardoor langzaam probleemloos, ontspannen en vrij van ongeluk. Dat is wat ik mijn kinderen gun en toewens en daarom voeden wij op een andere manier op. Mijn kinderen hebben recht op te weten wie ze zijn en van daaruit een leven te scheppen van geluk en vreugde, door de verantwoordelijkheid te kunnen nemen.

Bij ons in huis is geweld verboden. Dat heb ik de kinderen ook zo meegedeeld. Slaan, schoppen, spugen maar ook sneren, agressie, boosheid etc mogen hier niet ongecontroleerd ingezet worden. We brengen er bewustzijn op en schakelen het uit. Als het even kan, zo snel mogelijk. Wij moedigen de kinderen aan bewust te zijn van alles wat zich in hun lichaam afspeelt.

Hoe is dat in jouw huis?
Denk jij dat mensen en goed en slecht zijn?
Vind jij dat kinderen hun emoties ongelimiteerd moeten kunnen uiten?

Het zijn deze onderwerpen die bepalen hoe je reageert op je kind. En het zijn deze onderwerpen die mee bouwen aan de inhoud van de persoonlijkheid van het kind.

Wij willen graag dat de persoonlijkheid in lijn ligt met de essentie van het kind.
Daarom doen we het anders dan we zelf meekregen.

Geef een reactie

