De angst voor geld aanpakken (1)

Oude munten2

Van de totale hoeveelheid geld in de wereld is slechts een te verwaarlozen percentage chartaal, dus echt geld dat je in je hand kunt houden. De rest is gebakken lucht. Banken scheppen dit niks, dit ‘geld’ door op hun toetsenborden bedragen in te typen en ons er vervolgens voor te laten werken. Bovendien moeten we rente betalen over dat niet bestaande geld. Dit is de hypermoderne slavernij waarin we leven. En wij zijn de slaaf. De meeste mensen (slaven) weten dit niet. Jan en ik wisten dit ook niet. Er is niets zo erg als een gevangen slaaf die denkt dat ie vrij is. Toen Jan en ik beseften dat we aan geldkettingen zaten, wisten we niet hoe ons van deze onzichtbare ketenen te ontdoen.

slavery-abolition-un

Geld en angst gaan hand in hand. Het hebben van geld is voorwaarde om te mogen bestaan in deze wereld. Het niet hebben van geld staat dus gelijk aan sterven. Daar denken we in ons dagelijkse bewustzijn zo niet over maar dat dit zo is, wordt helder als mensen in geldnood komen. Er ontstaat dan een enorme stress, een levensangst.

Wij hebben die angst ook extreem gehad. We lagen er wakker van. ‘Hoe moet het nou met geld? Hoe moet het nou met werk? Jan is niet gelukkig in zijn werk. We willen iets anders maar wat dan? En hoe moet het met de kinderen? Moeten die ook zo’n slavenleven in? Dat wil je toch niet?’

Jan en ik kwamen in de meest vreselijke ruzies terecht. Hij kwam met een vierkante pokkenenergie thuis van zijn werk. Een hoofd dat vervoerd werd door zijn lijf. Geen contact mee te krijgen. Hij vond het zwaar: op zijn werk werden eisen aan hem gesteld. Thuis werden eisen aan hem gesteld. En ondertussen deed hij niet eens wat hij graag wilde. ‘Wat wil je dan?’
‘Weet ik veel!! Ik ben al zo van mijn spoor af dat ik die vraag niet eens meer kan beantwoorden. Ik doe mijn hele leven al niets anders dan dat wat anderen van me willen. Studeren, werken, geld verdienen, wat is er meer dan?’ En ik, in die donkere dagen, moest hem het antwoord schuldig blijven. Ik wist het ook niet. Studeren, werken, geld verdienen, misschien nog reizen. Het hele rijke, zalige leven was uiteindelijk teruggebracht tot die gehaktmolen met met een paar gaten. ‘Zo is het leven’, zeiden mensen. En dan voelde ik “NEE’ maar daarna, na de frustratie, kon ik niets bedenken wat dan wel. Ik weet dat zo ongelofelijk veel mensen in exact hetzelfde zitten.

Het hebben van kinderen maakte de keuzevrijheid nou niet bepaald ruimer. Zo zaten we jarenlang muurvast. Muur- en muurvast. Wisselen van baan bracht niet die diepe vreugde die we zochten en waarvan we wisten dat we dat waren. Het was als schuiven met meubels. Er veranderde wezenlijk niks. We zaten gevangen.

‘Het gaat er in het leven om, je talenten te benutten’, zei mijn geliefde vader. ‘Je hebt je talenten niet voor niets. Gebruik ze. Ten bate van jezelf, van de ander. Meer kun je niet doen. En je hoeft geen tien te halen. Een acht is ook goed’.

Maar lieve papa, wat heb je aan talenten als je in gevangenschap leeft? En omringd bent door mensen, een maatschappij, die maar 1 kant op lijkt te gaan en te willen gaan? Die van het geld. Het antwoord van  mijn vader was te zorgen dat je zoveel geld had dat je van niemand afhankelijk was. En daarvoor werkte hij zijn leven heel hard. En toen hij van niemand meer afhankelijk was, werd hij geconfronteerd met een ander maatschappelijk aangepraat idee. Namelijk dat je niet meer meetelde als je niet werkte.

Ik had mijn hele leven nooit afhankelijk willen zijn van het hebben van geld. Genoeg rijke lui gezien die ook niet wezenlijk gelukkig waren ook al leefden ze in schitterende huizen en hadden ze genoeg. Mijn levensgeluk mocht niet afhangen van mijn banksaldo. Dat is voor mij altijd het baken in de zee geweest waarop ik koerste. Hoe ik dan wel bij die vreugde moest komen was me overigens een raadsel. En ondanks mijn goede voornemen zat ik alsnog vastgeketend.

Vastgeketend aan een leven dat opgehangen was aan geld. De hypotheek bepaalde ons leven. De verzekeringen, de belastingen, de auto, de rekeningen.. betalen, betalen, we moeten betalen.. hoe komen we hier uit? Kunnen we hier uit? Overal regels, systemen, moetens, mitsen en maren. En bovenal.. die angst.. die angst voor geld.

Ik moest van die angst voor geld af. Maar hoe?

5 thoughts on “De angst voor geld aanpakken (1)

  1. zo herkenbaar, maar hoe breng je die mind dan in stilte? Ik kom altijd toch weer uit op het (tijdelijke rusthevende) het komt goed…

Geef een reactie

