De angst voor geld aanpakken (3)

wortelMet dank aan Huub voor de foto

Daar is ie weer. De angst voor geld. Of eigenlijk niet zozeer angst. Ik voel niet echt angst. Maar alles in mijn lichaam is wel verstijfd. Ik heb koude handen, begin wat rond te draaien door het huis. De inspiratie is verdwenen onder een grauwe sluier.

Mindgekwaak
Voor onze Freeskool hebben we een locatie nodig waar we kinderen begeleiden in hun bewustzijnsontwikkeling zodat zij het verschil blijven voelen en herkennen tussen wie ze zijn en hun mindgekwaak. Het moet ook een locatie zijn die ruimte biedt om met elkaar te leven, met elkaar samen te werken, samen te zijn. Een pand dat als huis dient. Zoals we op onze site beschrijven onder het kopje ‘De Proeftuin’.

We zijn bezig met locaties en vandaag heb ik er een doorgerekend op verbouwings- en opknapkosten. Ik heb een minimale begroting en een begroting waar alles maar dan ook alles inzit. En van beiden ben ik als een strijkplank achterover geslagen. Wat een bedragen!

‘Dat gaat nooit lukken. Zeker niet in deze tijd. We moeten investeerders vinden maar wie wil hier in vredesnaam aan meewerken? We zijn ook veel te radicaal voor veel mensen dus dit wordt niks. Wat heb je nou bereikt in je leven? En dit project is ZO mega groot. Forget it.’ En toen was daar die hand om mijn keel en viel de energie uit me als melk uit een lek pak. Mijn hemel. Zo zit ik hier een tijdje met een kop koffie voor me uit te staren.

Doen wat je doet
We zijn ook wel erg ambitieus. We bouwen uit niks iets op. Mijn hele leven wist ik niet wat ik moest doen. En nu weet ik het wel en hebben we lat goed hoog gelegd. Ver voorbij mijn persoonlijke grenzen. ‘Do as you do”, hoor ik Barry Long zeggen. Do as you do. Ik begin weer wat warmer te worden. Ja, wij doen absoluut wat we moeten doen. Dat besef doet me goed. Ik ontspan wat.

Dankbaar
Ik kijk naar de zinnen die me omver smeten. Is het waar? Ik leg mijn denken stil en kijk naar de teksten. Ik voel emotie in mijn buik omhoog komen die een weg zoekt naar mijn brein. Ik blaas het uit, adem er door heen en het lost op. Ik zie in mijn scherm dat er weer een deel van ons boek klaar is. Wouter die de lay out doet, dumpt het bij ons in Dropbox. Ik voel me ineens zo dankbaar. Dit is zo ongelofelijk rijk. Hier zit ik mijn mindgekwaak op te ruimen en ondertussen wordt er aan ons boek gewerkt. Niet voor het geld, maar vanuit plezier en liefde. Ik kom in beweging. Lees de berichten van al die mooie mensen die op ons blog reageren. Mensen die aanbieden te helpen, die hun tijd en talent met ons delen voor het grotere geheel. Ik lees het bericht van de drukker dat we een heel goede stijl van schrijven hebben. We krijgen zoveel. Zoveel. Mijn mind slaat te pletter op het bewustzijn.

Het is nu stil in mij. En terwijl ik verder werk en op zoek hoe je wandjes moet stucen kom ik op Youtube op een talk van Eckhart Tolle tegen: ‘How can we be aware that we are a creative force.’

Lachend ga ik de keuken in om soep te maken. Soep met wortel.

Geef een reactie

