Hoe ziet jullie dag er nou uit?

Omdat thuisonderwijs voor veel mensen min of meer onbekend is, komt de vraag op hoe onze dagen eruit zien. Dat is niet zo eenduidig te beantwoorden omdat dit per periode verschilt. Zo verschilt het omdat ons aanbod en daarmee de dagindeling verandert per bewustzijnsfase waar de kinderen inzitten en waar ze naartoe groeien. Het verschilt per kind met de eigen unieke talenten. En het verschilt per seizoen. In de winter doen we hele andere dingen dan in de zomer.

Vandaag zag het er bijvoorbeeld zo uit. De dag begint met een licht ontbijt rond acht uur. Rond negen uur wordt het sporten ingezet. We trainen op conditie en op kracht. Daarna zitten we met de kinderen en doen een oefening waarbij we de kinderen uitnodigen hun aandacht te trainen zodat zij gewend raken aan het richten daarvan. Ook leren zij zo te ervaren wie zij zijn in dat lichaam.

Na deze oefeningen beginnen de lessen. Ieder op zijn eigen niveau en op zijn eigen manier.

foto 3Zo schrijft en werkt Jesse aan zijn boek ‘Een muur van tijd’.

foto 2

Tygo dobbelt met een steeds groter aantal dobbelstenen met letters en spant zich met veel plezier in zoveel mogelijk woorden te maken en op te schrijven.

foto 1

Aangestoken door het grote schrijfenthousiasme van haar broers rent de kleine meid iedere ochtend naar de kast om haar schrijfgerei te halen en schrijft zij met veel plezier, uit zichzelf letters. Omdat we de gebarentaal aan het leren zijn, leert zij bij elke nieuwe letter ook het bijbehorende gebaar.

Vervolgens wordt er gerekend. Fianne oefent haar vingers met mandala’s en kleurboeken vol kleuren en geniet daarvan. Ook Fianne houdt van getallen. Tygo geeft haar les door met haar te ‘Mens Erger je Nieten’ en bij elke worp het aantal ogen te tellen. Ik vind dat belangrijk omdat oudere kinderen jongere kinderen veel kunnen leren, het een positieve invloed heeft op hun relatie omdat ze samen plezier maken en omdat het in de posities van het gezinssysteem passend is.

Als Jesse klaar is met zijn lessen gaat hij aan zijn taken. Dit past bij zijn leeftijd om praktische dingen te leren die met zelfstandigheid te maken hebben maar ook steeds meer verantwoordelijkheid dragen voor een groter geheel dan alleen zijn eigen persoonlijke wereld, is essentieel op weg naar volwassenheid. Hij heeft gekozen voor vaste taken. Iedere dag bakt hij vers brood voor de lunch, werkt de was weg en doet de vaat.

We lunchen gezamenlijk en voeren gesprekken met elkaar over van alles en nog wat. Vandaag gingen we na de lunch naar de tuin waar we de grond moesten bewerken. Door de kinderen wordt er dan gespeeld, gewerkt en samengewerkt. Samen de ‘huifkar’ wegbrengen zoals de kruiwagen is omgedoopt, samen er uitkomen wie welk stuk gereedschap wil en krijgt. De hele dag zit vol met leermomenten over ‘hoe ga je met elkaar om, hoe breng je naar buiten als je iets wilt, hoe ga je om met je eigen emoties en die van een ander, hoe ga je om met afspraken en ga zo maar door. Wij begeleiden daar heel intensief op omdat we dit van fundamenteel belang vinden.

Er zijn altijd veel mensen op de tuinen. De kinderen haasten zich met hen kennis te maken als ze nieuw zijn. Ze spreken graag met anderen, ze vragen honderduit en helpen mee. Wij als ouders kijken vol warmte en blijdschap naar dat soort taferelen. Het is heerlijk om te zien hoe makkelijk de kinderen zich in de wereld bewegen en hoeveel mensen ze aansteken met hun levendigheid en leergierigheid.

Als de scholen uitgaan zijn onze kinderen weg. Vriendjes en vriendinnetjes komen of zij gaan er naartoe, de speeltuin lokt. Rond etenstijd zijn ze terug. Tijdens het eten was een vriendin van Jesse bij ons. Die heeft hij, gentleman, naar huis gebracht toen ze naar huis moest. Na het eten zijn er de clubjes of afspraken met vrienden. Daarna is het klaarmaken voor bed. Fianne wordt met een ritueel naar bed gebracht. Jan voert dan ‘Dikke meneer en Dikke Mevrouw’ ten tonele. Twee fictieve figuren die zogenaamd met Fianne bellen en de dag doornemen. Soms komen ze ook logeren en nemen ze lekkere dingen mee. Ik kan het niet aanhoren zonder te schaterlachen. Tygo en Jesse gaan tegelijk naar boven.

Als de oudste dat nodig heeft zijn er gesprekken in de avond. Over het leven, over de dood, over liefde, over wat hem bezighoudt.

Zomaar een dag. Leven, leren en genieten.

Advertenties

One thought on “Hoe ziet jullie dag er nou uit?

  1. Heerlijk…..dank je wel voor het delen…ik heb me weleens afgevraagd hoe het er bij jullie praktisch uitzag. Het verrast niet 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s