Een dag met incidenten

-3Een tijdje geleden had ik beloofd te schrijven over een dag dat het hier niet loopt. Nou hebben we eigenlijk geen dagen meer dat het niet loopt maar wel dagen met incidenten. Zoals vandaag.

In de ochtend stapte Tygo in bad. We wonen in een oud huis waar je niet tegelijk warm water kunt tappen in de keuken en douchen tegelijk. Dat leidde tot een onaangename uitval van Jesse naar Tygo. Na Jesse daarmee geconfronteerd te hebben bond die in en verontschuldigde zich.

Tweede incident was tussen Tygo en Fianne. Tygo had zijn waterballonnetjes in de huiskamer laten liggen dus Fianne had er een gepakt. Dat resulteerde in gesnauw alsof ze hem beroofd had. Tygo was er maar met moeite uit te krijgen.

Derde incident was in de avond. Ik had de hele dag gespendeerd aan het schuren en verven van de buitenboel en had mij ten doel gesteld het in twee dagen klaar te hebben. Gelukt. In de avond had ik energie over om nog naar de moestuin te fietsen die hoog nodig water nodig had. De kinderen wilden graag mee dus zo geschiedde. Daar aangekomen dreigde er gedoe te ontstaan dat ik meteen heb aangepakt. Fianne wilde ook gieteren maar dat mocht niet van de heren. Gezorgd dat alles rustig verliep. Toen we naar huis gingen ontstond er gedoe over wie de gieter moest vasthouden op de fiets. Ik was moe en had het gehad. Ik werd emotioneel.

‘Dat egoistische gedoe hangt me de neus uit. Altijd dat gekift over wie wat moet en doen en de energie die jullie steken in het onder klusjes uit komen! Gadver, ik heb het gehad. Ik wil niet met jullie naar huis fietsen.’ En ik fietste weg met Fianne achterop.

Thuis gekomen dacht ik ze meteen maar naar haar hun bed te sturen maar Jan stak daar een stokje voor. Ik kalmeerde. Hierna hadden we een gesprek waarin met name Jesse zag wat er gaande was en wakker werd. Tygo bleef nog even verongelijkt kijken. We hadden het over geven. Dat liefde geven is en hoe dit dan voelt. Jesse stelde voor om elke dag tien keer heel bewust te gaan geven om wakker te blijven. Dat hebben we eerder gedaan en jaagt de energie omhoog. ‘Dan moeten we wel goed kijken of de mind er niet bij komt zodat jullie ruzie gaan maken over wie het meest gegeven heeft..’ mopperde ik nog wat na.

Boven bij het bed opmaken voor ons logeetje dat komt, zei Jesse peinzend: ‘Het voelt echt heel afschuwelijk, mam. Dat egoisme. Het is heel hard en naar van binnen dan. Echt afschuwelijk. Zo anders dan liefde, dat stroomt en warm is en wil geven’. En zo is het.

Zo maar een dag met incidenten dus.

Geef een reactie

