“Niemand wil met mij spelen”

Lumos! kopie‘Niemand wil met mij spelen. Ik moet altijd alleen spelen. Nooit wil iemand met mij spelen. Nooit.” Fianne komt met een chaggerijnig gezicht naar me toe. Ik sla mijn arm om haar heen. Ze zucht als een getergde diva en legt met een melodramatisch gebaar haar hoofd tegen me aan.

‘Dat is ook wat”, zeg ik. ‘Was het leuk met de jongens in de hut?’ Ze veert op en vertelt. Het was heel leuk. De narrigheid is verdwenen. Halverwege haar verhaal echter realiseert Schuddebonkebeest zich dat ie iets te enthousiast is en het drama nu kwijt is. Ik kan dit moment letterlijk in het gezicht van Fianne zien optreden. Een soort zwart belletje dat boven het hoofd klingelt als het zich realiseert dat het terrein heeft verloren. De energie van Fianne wordt ogenblikkelijk van het toneel gerost en de negativiteit stormt vanuit de coulissen on stage. Het gezicht van Fianne betrekt in een fractie van een seconde, de stem verandert van vrolijk in klagend en daar is het weer: ‘Niemand wil met mij spelen. Ik moet altijd alleen spelen’.

Ik til haar op en zet haar voor mij op tafel. ‘Ok, Fianne. Nu de feiten. Is het waar dat Jesse jou vanmorgen kwam halen om te spelen en heb je toen met hem gespeeld?’
Er wordt knorrig toegegeven. “Ja”.
“En klopt het dat ik vandaag met jou heb gekaart?” Grrrrrr. Ja.
“En is het zo dat je de hele middag met de kinderen in de tuin gespeeld hebt?”
Ehhh… ja.

‘Goed. Dat is dan duidelijk. Nu terug naar wat jij zei. Klopt het dat niemand met jou wil spelen?”
Nee.
“Is het waar dat jij altijd alleen moet spelen?”
Nee.

Het is een tijdje stil. “Sorry, mama”, zegt ze dan, me aankijkend. ‘Het was niet waar wat ik zei.”
“Dat weet ik”, zei ik. “Hoe is het nu in je lichaam?”

“Ik heb geen Schuddebonkebeest meer. Wil je met mij kaarten?”
“Ja, dat wil ik wel. Maar niet nu. Ik ben nu aan het lezen. Ik lees eerst dit hoofdstuk af. Kijk, dat zijn zoveel bladzijden en als ik daarmee klaar ben, speel ik een potje kaart met je”.

“Ok, dan ga ik nu zelf kaarten”, zegt ze en begint de kaart op de tafel uit te leggen.

Geef een reactie

