Ik wou dat ik van de afwas afwas..

foto(3)

Hij moet afwassen. Hij heeft geen zin. En dat is voelbaar en zichtbaar.
Afhangende schouders, nors gezicht, geklieder met afwasmiddel en gezwabber met de afwasborstel. Het wil niet.

Ik ga naar hem toe. ‘Oehoe! Geen zin?’
Neuh. Noppes. Nada. Nikkes.
‘Hoe komt het dat je geen zin hebt?’

Dat is de stomste vraag van de wereld. Wie heeft er nu zin in de afwas? Buiten spelen is leuker. Een boek lezen. Alles is leuker.

‘Zal ik je tonen dat geen van deze antwoorden klopt?’
Het interesseert hem geen bal. Grafstemming.

‘Doe je ogen maar dicht.’
Alles beter dan de afwas dus hij sluit zijn ogen.’Ok. Let op. Waar voel je wat?’

Terwijl hij daar zo aan het aanrecht staat, raak ik hem dan weer hier en dan weer daar aan. Heel licht. Heel speels. Een hand op zijn knie. Een tikje in zijn nek. Een kus op zijn neus. Met 1 vinger zijn voet aanraken. Een hand op zijn rug, schouder, tegen zijn wang. Hij valt meteen met zijn aandacht in zijn sensaties. Een lach verschijnt op zijn gezicht. Hij is nu heel alert. Waar komt de volgende aanraking?

‘Doe nu je ogen open.’ Dat doet hij. ‘Hoe voelt het nu in je lichaam?’ Hij lacht. ‘Goed.’ En waar zijn nu de gedachten? Weg. ‘Kijk nu eens naar de afwas.’ Hij kijkt. Haalt zijn schouders op. ‘Zo gedaan’, zegt hij en begint aan de afwas. In tien minuten is hij klaar.

‘Het is dus niet de afwas die me ongelukkig maakt’, zegt hij later in het voorbij gaan. ‘Het zijn de gedachten’.

Zo is het. Een kind kan de (af)was doen.

2 thoughts on “Ik wou dat ik van de afwas afwas..

Geef een reactie

