Liegen

1-1fotos-1Als ik de tuin in loop weet ik het. Het dampt door de tuin. Ik loop door naar achteren waar ik een vriendje van Tygo, laten we hem Martin noemen, op de schommel zie zitten. Tygo is weg. Martin geeft een fysieke schrikreactie af. Dan duikt Tygo om het hoekje. Hij kijkt verschrikt. ‘Ik heb niks verkeerds gedaan’, zegt hij en duwt de mobiele telefoon in de handen van Martin.

Ik kijk naar hem zoals hij daar staat. Met zijn prachtige bruine ogen, zijn mooie gezicht, alles is mooi aan hem. En dan zo uit zijn kracht. Zijn energie zowel gejaagd omhoog als afgezwakt naar beneden. ‘Martin mag naar huis. Wij gaan naar binnen. Tijd voor contact.’

Op de bank zittend kijkt hij me schuldig aan. ‘Tygo, je deed iets dat niet mag. En vervolgens lieg je er over. Klopt dat?’ Hij knikt. ‘Hoe voelt het in je lichaam nu?’ Hij zucht en blaast uit, ontspant daardoor wat. ‘Ik weet het niet. Ik voel het wel maar ik weet de woorden er niet bij.’ Ik help hem. ‘Voel je je liefdevol en krachtig?’ Nee. Hij beweegt zijn lichaam heen en weer. ‘Het is niet belangrijk dat je er een woord voor hebt. Het gaat erom dat je het in je lichaam voelt. Waar voel je het?’ Hij wijst naar zijn buik. Hij vertelt dat hij aan het gamen was. ‘Waarom hebben we je verboden spelletjes te spelen via scherm, Tygo?’ Omdat het niet goed is voor hem. ‘Hoe weet je dat het niet goed is voor je? Of babbel je mij alleen maar na? Dat is niet de bedoeling want we voeden geen kopieermachines op.’ Hij lacht. ‘Omdat ik dan niks anders meer wil doen dan spelletjes spelen’, zegt hij. ‘Net als met dat vliegprogramma. Als ik dat speel wil ik alleen nog maar dat spelen en ook al heb ik het uren gespeeld en heb ik er geen zin meer in, kan ik niet stoppen. Dat heb ik ook met dat spelletje op de telefoon van Martin eigenlijk.’ Juist.
Daarna hebben we het over het liegen. ‘Hoe voelt het in je lijf als je de waarheid niet spreekt?’ Heel raar en naar. Hij voelt iets bij zijn keel, kan niet goed doorademen dan en voelt zijn buik niet meer. Hij slaat zijn ogen weg en voelt zich niet meer sterk en blij. ‘Merkwaardig he, dat je iets doet terwijl het zo’n rotgevoel geeft in je lijf.’ Bovendien stelt liegen de relatie aan de orde. Op het moment dat iemand liegt, is de relatie gestopt. Er zit dan een soort wasknijper midden in de stroom. Voor en na het liegen is de relatie niet meer hetzelfde.

‘Wat gebeurt er met jouw en mijn verbinding als je liegt?’ Die verslechtert. En dat wil hij niet. Waarom verslechtert die. Hoe weet hij dat. ‘Omdat ik je dan niet meer goed kan aankijken.’ Juist en als je iemand niet meer kunt aankijken stroomt het niet meer en kan de liefde niet meer vrij ervaren worden. Je gaat eigenlijk een beetje dood.

Hij veert op. ‘Ik ga het liegen stoppen, mam. Het is echt niet fijn. Het is echt niet fijn.’ ‘Nee, en het is ook niet nodig. Je kunt altijd alles vragen, ook of je een keer een spelletje mag spelen op een mobiel. Dat speelt ook veel fijner dan zo stiekem achter een muurtje, toch?’ ‘Ja’, hij grinnikt. ‘Dat was wel een beetje raar.’

Hij komt een dikke knuffel halen en dat was dat. Vertellen dat liegen niet mag werkt vaak niet. De kinderen helpen te ervaren, in hun eigen leven, in hun eigen lijf, wat het effect is in hun lichaam en in de relatie met degene tegen wie ze logen, brengt bewustzijn.

Maar nog veel belangrijker: het brengt de liefde terug in het kind. Dat mooie, prachtige kind.

Eugenie

2 thoughts on “Liegen

Geef een reactie

