Ik wou dat ik van de afwas afwas (2)

foto(3)‘Hebben jullie geen afwasmachine?” vragen kinderen die hier komen vaak als ze door onze kleine keuken blikken.
‘Jazeker. Ik heb er zelfs drie’.

Na de verwonderde blikken zeg ik dan: ‘Jesse, Tygo en Fianne.’
Nou, dat vinden ze maar gek. Thuis hoeven zij niks te doen. ‘Waarom niet?’ vraag ik dan. ‘Omdat ik het niet leuk vind en dan hoeft het niet’.

Mmm, dat is de snelweg richting egoïstische, verwende kinderen wat mij betreft maar goed. Daar ging het in deze blogpost niet om. En in zeker zin ook weer wel.

‘Ik wihil niet afdrohogen’, jemmert Fianne en stort bijna in bij het aanrecht. ‘Oh, zucht, dat gezeik’, roetetoetert het humeurig in mijn hoofd. Ik adem uit en ontspan.

‘Fianne, je hebt Schuddebonkebeest. Ga jij er iets aan doen of doe ik het.’
‘Ik kan het niehiet! Ik wil niet afdrohogennn..’

‘Ok, luister. Dat negatieve gedoe in jou kan er niet tegen als jij, Fianne, vrolijk bent. Klopt dat?’ Er wordt zuinigjes geknikt. ‘Goed, dan gaan we een spel doen waardoor jij enthousiast wordt. Kijken of de energie in je lijf dan verandert. Zin in?

Ja. zin in. Ik haal het wekkertje en zet dat op 5 minuten. ‘Kijk, ik zet het wekkertje op 5 minuten en als je dan klaar bent gaan we dansen met zijn allen.’

‘Yeah!! Tygo!! We gaan dansen!!” roept Fianne tegen Tygo. ‘Oh, leuk dan kom ik je helpen, zijn we sneller klaar’.
‘Het is weg, mama. Ineens was het weg!’

De rotenergie is van het toneel verdwenen en zingend wordt er afgedroogd. Daarna wordt er gedanst in de huiskamer.

Van elke gelegenheid kunnen we gebruik maken om ons kind, in de eigen ervaring, te leren zien en te leren ervaren dat er een verschil is tussen wie het kind is en de werking van de mind en hoe ze daarmee om kunnen gaan.

Geef een reactie

