Wees concreet

mail.google.comHij is boos. Het komt niet vaak voor maar nu is ie het. Hij zit nijdig te sms-en. Ik loop langs hem en vraag wat er is.

‘Ja, lekker’, zegt ie nijdig door timmerend op de mobiel. ‘Astrid was hier gisteren en ze zou meteen na school komen. Nu is het twee uur na schooltijd en ik heb nog niets van haar gehoord.”

Ik vraag wat hij haar geschreven heeft. ‘Waar zit je?’ En wat schreef ze terug? ‘Dat ze onverwachts moest werken.’ Vervolgens was er een sms-uitwisseling ontstaan die steeds chagrijniger werd.  Ze rolden samen het schuddebonkenravijn in zogezegd.

‘Wat gaat hier nou fout?”, vraag ik. ‘Huh?’

‘Je ben negatief en dat krijg je dus meteen terug. Nog wel van een vriendin. Zo binnen, zo buiten. Je schept ongeluk in je leven nu. Wat er mis gaat is dat je emotioneel reageert. Zonder dat je concreet zegt wat je van haar wilt. Je neemt nergens de verantwoordelijkheid voor en dat krijg je meteen terug op je bord. Wat is het dat je concreet wilde en wat is het dat je concreet van haar wilt?’

Hij wil verbinding voelen. Dat zou hij hebben ervaren als ze gewoon even iets van zich had laten horen dat ze niet kwam of later kwam. ‘Ja, logisch. Mag je dat van haar eisen?’ Daar moest ie op voelen. ‘Nee, dat mag ik niet van haar eisen. Toch deed ik dat.’ En daardoor kreeg ie niet wat hij wilde.

Hij mag altijd vragen. En hij kan, nu hij deze ervaring met haar heeft gehad, melden hoe hij de dingen graag wil. ‘Dan informeer je haar. Dan leert zij hoe jij de dingen graag hebt. En dan kan zij in alle vrijheid kijken of ze dat wil geven. Als ze dat niet wil geven, dan kijk je samen weer verder naar hoe en wat dan wel. Op deze manier blijft de verbinding intact en die groeit. Door indirect te communiceren, niet uit te komen voor wat je concreet wilt en met emoties te smijten, verslechtert de verbinding. En dat is niet wat je wilt’.

Hij kijkt me aan. ‘Je hebt helemaal gelijk. Ik was even helemaal overgenomen. Ik ga het meteen rechtzetten.’

Ik ga de tuin in. Als ik na een tijdje weer naar binnen ga meldt hij tevreden dat ze eruit zijn. ‘Dat voelt wel even anders, zeg.’

Mooi mens.

Geef een reactie

