Wat een pokke-dag!

1-1fotos-1

Pokke-dag
In dit huis krijgt ongeluk geen kans. Bwah. In dit huis is het vanaf het moment dat ik mijn ogen open doe tien keer niks. Ik vind het een klinkklare ramp. Het komt niet vaak voor maar vandaag is het kassa. Afschuwelijk. Het begint ermee dat Fianne naast me in bed duikt. Daar heb ik geen zin in. Totaal geen zin. ‘Mama, ik wil knuffelen.’ Ik niet. ‘Mama, ik wil knuffelen.’ Ik niet. ‘Mama, ik wil echt knuffelen.’ Ik wil soezen, Fianne. Ik ben nog moe. Het is een seconde of wat stil. ‘Mama, wil je je omdraaien? Dan kan ik je gezicht zien.’ Oh hemel, laat mij met bed en al in de aardkorst verdwijnen… Zo lief en ik zit haar volledig weg te kijken. Moehoeoeoe.. Ik blaas uit, ontspan en zeg monter: ‘Ik heb een beter idee. We gaan eruit’. Inwendig mopperend sjok ik achter een juichend meisje aan.

Beneden zijn de twee anderen gaan kaarten terwijl ze de ontbijtboel klaar moesten zetten. Snotverdrie, aan het werk! Krijgen we dat weer, luisteren ze niet. Kaarten gewoon door. Terwijl ik me wederom moedig sta te ontspannen om niet te snauwen starten zij een ruzie op. Over niks. De een heeft opgelegd terwijl dat niet mocht of weet ik veel waar het over gaat. Fianne staat er naast en resoneert lekker mee. Ze gaat er met het halve deck kaarten vandoor.

Het bloed in het vege lijf begint lichtjes te borrelen. Ik zeg niks, wijs met borende ogen naar de keuken en dan naar de tafel. Het bericht komt binnen en ze komen in beweging. Niet dat het verder uitmaakt want de Karavaan van het Ongeluk is vandaag in gang gezet en die laat zich niet zomaar een halt toeroepen.

Om toch innerlijk de boel een beetje op te vijzelen besluit ik om sinaasappels uit te persen voor de vader (Uit: Pinkeltje en de ontploffende moeder). De vader ligt nog in bed in het grote huis. En wie oh wie staat daar naast het aanrecht te kijken hoe de moeder de sinaasappels uitperst? Dat is het meisje. En wat doet het meisje? Het meisje doet helemaal niks maar ze krijgt wel een spetter sap in het gezicht. En wat zegt het meisje dan tegen de moeder? Oh, oh, oh…als dat maar goed gaat… Het meisje zegt met een verbolgen, asociale, neerbuigende straatventers stem: ‘Hee joh, jij gooit sap in mijn oog, gekko’. En wie denk jij dat er de keuken inkomt? Op zijn witte sokjes? Helemaal niemand. De moeder ontploft. Dat wel. En hoe dat er uit ziet, lees je in het volgende hoofdstuk. (Einde Pinkeltje)

Control-alt-delete-kinderen
Zo tegen lunchtijd heb ik besloten mijn gezin te laten weten dat ik op het punt sta de stekkers eruit te trekken voor de rest van de dag. Exit mom. U zoekt het maar uit met de kliek maar ik ga er van tussen. Het gezin knikt en beaamt. Het is inderdaad tot nu toe een pokke-dag. Ik geef toe dat ik er vandaag ook weinig van heb gebakken. Ik had geen zin. Geen zin in corrigeren, in ingrijpen, in aansturen, in energie naar buiten kwakken. Terwijl ik het zeg, moet ik het mes uit de handen van Fianne halen die twee mud boter in haar boterham probeert te stampen, heb ik Jesse gevraagd of hij met zijn mond dicht kan eten en heeft Tygo aan de overkant van de tafel zijn smerige tuinvoeten op mijn knieën gelegd dus ik kan me zo weer omkleden. ‘Control-alt-delete-kinderen’.

Noodplan: de quick fix
We besluiten een van de noodplannen in te stellen. Er zijn er meerdere maar vandaag pakte de quick fix het beste uit:

1. Roep het gezin bij elkaar (check)
2. Breng onder woorden hoe het feitelijk in het gezin is op dat moment (check)
3. Krijg commitment op dit feit (check)
4. Laat het gezin met oplossingen komen
5. Kies een oplossing
6. Voer uit en wel meteen!

We besloten naar een grote speeltuin in het bos van Lunteren te gaan. Daar konden de kinderen spelen en wij zouden werken aan de marketing van al onze heerlijk plannen. Als het tuig zich netjes gedroeg (Voorwaarde Stellend Opvoeden) zouden we eventueel-als-het-allemaal-meezat-zonder-tegenbericht-of-tegenslag (Alternatieven Inbouwend Opvoeden Ter Voorkoming Van Krijs- en Andere Partijen) een pannekoek eten daaro.

Zo geschiedde. Iedereen toog hippeteehop aan het werk en er is geen onvertogen woord meer gesproken noch gevallen.

Soms is het goed gewoon door te pakken en naar een andere omgeving te gaan als de energie in huis beneden peil is.

Eugenie

Geef een reactie

