Weer een pokke-dag..?

Tygo geel kopieVanmorgen was het meteen weer bingo tussen Tygo en Fianne. De energie tussen hen is er een van geladenheid. Er kan elk moment iets mis gaan. Dat gaat het dus ook. Nee he, wordt dit weer zo’n pokke-dag? We hebben er met elkaar een gesprek over. De uitkomst van het verhaal is dat Tygo zijn energie op moet hogen. Wij helpen hem daarbij door hem over de dag heen veel te knuffelen en aan te raken.

Twee minuten later knalt het in de keuken. Ik ben het zo godvergeten zat. Dit is nu al dagen zo en ik zie niet wat het is en wat ik er aan moet doen. Alles wat ik in huis heb, werkt niet. Ik ontplof, sommeer de kinderen naar boven te gaan waar ze &**^ verder ruziemaken. Ik stuif naar boven en haal Fianne van de kamer van Tygo en zet haar in onze slaapkamer. Ik ram de deur achter me dicht en bonk de trap af naar beneden. Briesend zit ik in de stoel. WAT is hier aan de hand?

Als ik wat ben afgekoeld halen we de boeken van GNM erbij. Welk conflict is hier nou gaande in Tygo? Al pratend en zoekend komen we op territoriumverlies of -erger. Ik heb van de week namelijk een oefening uit de haptonomie met hem gedaan waarbij hij zijn ruimte in moest nemen. Wat hij niet deed. Hij liet zich zo omver lopen. In het dagelijkse leven kan Tygo ook emotioneel, psychisch afwezig zijn.

Ik roep Tygo bij me. ‘Wat is er gebeurd sinds de geboorte van Fianne met jou?’ Hij is zijn plek kwijt. Die heeft zij ingenomen. Maar erger vond hij het mij kwijt te zijn. We doen een oefening waarbij Tygo ons allemaal in de ruimte zet. Een familie-opstelling. Hij plaatst ons eerst spontaan hoe hij ons wil hebben. Allemaal met de gezichten naar hem toe, om hem heen.

Dan zet hij ons neer zoals hij het nu ervaart. Hij plaatst mij zijwaarts van hem. Hij kijkt naar mijn zijkant. Het is verdrietig me zo te zien staan. ‘Wat kun je doen om dit te veranderen?’ Hij weet het niet. Hij weet niet wat hij moet doen. Dan stapt hij naar voren en gaat voor me staan. Jah! Hij moet actie ondernemen. Zicht zichtbaar maken. En wat moet ik doen? Hij draait me naar zich toe. Hij springt in mijn armen. De tranen springen in mijn ogen.

Ik neem vandaag vrij. Ik ga tijd met mijn zoon doorbrengen.

Eugenie

4 thoughts on “Weer een pokke-dag..?

  1. Eugenie, je vraagt je af wat er gebeurt is met Tygo sinds de geboorte van Fianne. Dat snap ik niet helemaal, ik ben jou namelijk “op het spoor” gekomen door jouw bevallingsverhaal van de geboorte van je tweede kind, hetgeen zo veel met jouw deed over hoe naar de geboorte van Tygo voor hem geweest moet zijn. Een moeder hernieuwd bij iedere geboorte en zo ook al haar relaties, met levensgezel/ vader, oudere kinderen, met haarzelf, haar ouders, etc. Het blijft kijken , verwonderen ,bewonderen en daarvan leren. Dat ervaar ik als geluk, hoe ingewikkeld het ook moge zijn op z’n tijd. Ben nu moeder van 5 zoons, 19-12-3-2-5,5mnd. Soms gaat het hernieuwen zo rap dat het moeilijk bij te benen is en dan word je teruggefloten en dat is mooi. Dus even een moment met extra exclusieve aandacht voor de relatie met een van je bijzonderen, even samen hernieuwen.
    En negativiteit is nodig om positiviteit te kunnen ervaren, zonder tegenwicht geen evenwicht.
    Ja, er is onweer op komst ….
    Groet, Pauline.

    • Hai Pauline, door de komst van Fianne (gaat niet om haar als persoon) werd Tygo geconfronteerd met de situatie dat een aantal zaken die voor hem natuurlijk en vanzelfsprekend waren, konden veranderen. Een van die dingen was het wat ik noem, telepatische contact dat ik had met hem. Door de medicijnen die ik kreeg, de operatie en alles wat erna gebeurde heeft hij voor het eerst ervaren dat dit contact weg kon gaan. Dat was een trauma voor hem, hij kreeg een inslag in zijn hersens. Als een mens een inslag krijgt sluiten bepaalde relays in het brein. Dat heeft gevolgen. Zo meer helder? Stel gerust meer vragen als het niet helder is. Zwaai, Eugenie

Geef een reactie

