Mijn vader

rsz_papa_rabarberblad_(2)

Dit is mijn vader.

Ok. Als ik dat schrijf zie ik dat dit nonsense is.

Dit is een foto van mijn vader.

Een foto kan nooit mijn vader zijn.

Mijn vader is overleden.

Ik vind dit nog steeds de meest krankzinnige zin aller tijden. Er is iets in mij dat dit niet kan bevatten en nooit zal bevatten.

Mijn vader was geweldig. Hij was avontuurlijk, liefdevol, intelligent, grappig, onverwacht, zorgzaam, belangstellend, leergierig, hij had stijl en was gek op zijn kinderen.

En natuurlijk zat hij vol met patronen die zijn mind over zijn wezen heen had gesponnen en die van het natuurlijk stromende wezen een gestolde persoonlijkheid hadden gemaakt.

In de tijd dat hij opgroeide naar volwassenheid en lang erna, werd niet gesproken over bewustzijn, gevoelens, het effect van gedachten. Dat bewustzijn was collectief nog niet ontsluierd en ontwikkeld. Het was onbekend. Mijn vader kon er dus ook niet mee werken. Mijn vader was wel al zo ver dat hij begreep dat emoties de ziekten van deze wereld zijn. Hij wist niet waarom maar hij wist het. Emoties, die de voedingsbodem zijn van gedachten en die tezamen de persoonlijkheid vormen. Emoties voorkomen stromen, leven, genieten..

Genieten en samen plezier maken zijn manifestaties van ‘zijn’. Deze foto toont een situatie, lang geleden. Er groeide rabarber in de tuin van mijn vader. En hij speelde orgel. Wij, toen nog kind/pubers, sneden stengels af en plaatsten die tussen de boord van zijn overhemd en zijn nek. We pisten zowat in onze broek van het lachen. Het zag er zo idioot uit, een orgelspelend rabarberblad. Je zag zijn gezicht niet meer. Mijn vader ging volledig mee en deed alsof hij niets door had, speelde lustig door. We schoten foto’s en hij maar stilletjes lachen. Toen de muziek verstomde keken we elkaar aan, lachten met zijn allen, uitbundig, intens gelukkig en vol plezier.

Dit zijn de momenten die in een kinderhart worden gegraveerd. Dit zijn de momenten, in alle eenvoud, dat de ene mens, de vader, en de andere, het kind, gescheiden door het lichaam, in liefde een zijn. Niets zit er tussen, niets.

Het zijn deze momenten die zo eenvoudig zijn. Zo intens.

Geniet van je kinderen.

Voor je het weet is het over…

Geef een reactie

