Besluiten nemen

fotoJesse heeft meerdere taken in huis. Dat vinden we belangrijk omdat hij op weg is naar volwassenheid en dus bijdraagt een een groter geheel dan zijn eigen, persoonlijke belangen. Dat geldt ook voor de andere kinderen overigens. Alleen Jesse krijgt er meer. De was uit de machine halen en ophangen, was van het rek af, opvouwen en verdelen over de kasten, is een taak die een paar keer per week optreedt.

Jesse houdt ervan deze taak uit te voeren met een iPod op zijn hoofd. Hij heeft de zijne al een aantal keer verloren dus we kopen geen nieuwe voor hem. En hij vindt het niet belangrijk genoeg er zelf een aan te schaffen van zijn eigen geld. Dus hij leent graag de iPod van Tygo.

‘Tygo, mag ik je iPod?’

Tygo reageert meteen stuurs. ‘Nee’.
‘Waarom niet?’ vraagt Jesse.
Tygo heeft geen goed antwoord dus neemt de kuierlatten. Hij smeert hem richting keuken, weg uit de omgeving van Jesse. Ik hou hem tegen. ‘Tygo, wat gebeurt er nu in je?’ Hij kijkt weg en haalt zijn schouders op. ‘Gewoon, het irriteert me dat hij zo zeurt.’

‘Ok, schat. Ga even op de prullenbak zitten. Doe je ogen dicht en adem eens uit. Hoe is het in je lijf nu?’
Liefdeloos. Het is ook aan hem te zien. ‘Is de reden die je opgaf dat Jesse je iPod niet mag lenen, liefdevol? Is het een liefdevol besluit?’

Hij kijkt me narrig en verbaasd aan. ‘Waar heb je het over?’ straalt hij uit. ‘Voel je je na je besluit liefdevol?’
Nee. Absoluut niet.
‘Heb je dan misschien een verkeerd besluit genomen? Het zou toch zo moeten zijn dat je besluiten neemt die jezelf blij maken? Nu heb je blijkbaar een besluit genomen dat je ongelukkig heeft gemaakt. Je mag nee zeggen tegen Jesse, daar gaat het niet om. Maar als het echt zo is dat het je irriteert dat hij het vraagt en jouw oplossing daarvoor is nee te zeggen, dan zou je je nu goed moeten voelen. Dan heb je iets gedaan wat liefdevol was, juist.’

Hij is stil. Ik kan zien dat het ergens resoneert.

Dan worstelt Schuddebonkebeest zich terug. ‘Maar hij wil altijd mijn iPod en hij is van mij.’
‘Dat klopt, maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er om wat jij in je lijf ervaart. Is dat liefdeloosheid dan moet je aan het werk. Je mind tettert dat het door de iPod komt maar ik kan je tonen dat dit een leugen is. Jij kunt je nu weer liefdevol voelen, zonder dat het iPod-verhaal is opgelost. Doe je ogen maar weer dicht.’

Hij doet zijn ogen weer dicht. ‘Zeg mij na: ‘Ik hou van mijn broer’. Er verschijnt ogenblikkelijk een diepe glimlach op zijn gezicht. ‘Ik hou van mijn broer’, zegt hij. Hij opent zijn ogen en ik kijk in een oceaan van warmte. Ik glimlach ook. Schitterend wezen.

‘Zie je hoe snel jij je lichaam hebt teruggepakt op de mind? Er is bijna niets voor nodig. Neem nooit een besluit als je ongelukkig bent. Besluit alleen en uitsluitend als je in liefde bent. Neem altijd besluiten die je goed doen voelen, die je liefde doen stromen. Spreek ik waarheid als je dit hoort?’
Hij kijkt me aan, knikt.

Jesse komt de keuken in. Tygo staat op, kijkt Jesse warm aan. ‘Hier is mij iPod’. Ze knuffelen elkaar. En we gaan door met de dag.

Geef een reactie

