Roodvonk

Fianne 2012Jan en ik zijn ons al tijden aan het verdiepen in de GNM; een wetenschappelijke manier om naar ziekten te kijken. GNM gaat uit van biologische, innerlijke conflicten als basis voor disbalans. Op het moment dat een persoon een conflict ervaart reageert het lichaam door de persoon te ondersteunen door meer cellen te produceren of cellen in bepaalde organen af te bouwen, alles bedoeld om de persoon te dienen in het omgaan met het conflict. Als dit conflict met bewustzijn is gezien of door ervaring is doorgemaakt, herstelt het lichaam de noodtoestand. Op dat moment worden we ‘ziek’.

Voorbeeld: een vrouw loopt door het bos en plotseling staan er twee kerels voor haar neus. De vrouw voelt zich bedreigd. Op dat moment produceert haar lichaam razendsnel talloze grote cellen in haar lichaam, in haar longen om haar te voorzien van een noodvoorraad cellen die zuurstof en voeding leveren aan de spieren, nodig om te vechten of te vluchten. Als ze thuis besluit op een vechtsport te gaan omdat ze dit nimmer meer wil meemaken, begint het lichaam het overschot aan cel toename, af te bouwen. Dat doet het met vocht; de vrouw begint te hoesten, te snotteren, is verkouden. Als het een langdurig en heftig conflict is, krijgt ze longontsteking.

Mijn dochtertje had een conflict met territorium: veilig zijn in je eigen plek. Welkom zijn. Onder andere haar komst op aarde (keizersnede) had een biologisch conflict veroorzaakt: in plaats van in mijn armen te belanden, werd ze in een plastic couveuse gedumpt. Ik lag in een kunstmatige coma gehouden op de IC. De basic behoefte aan moeiteloos en inspanningsloos welkom zijn, in de warmte belanden was niet afgedekt. Ik wist dat. Het zat onbewust bij haar want in ons dagelijkse leven is ze enorm welkom en geliefd.

We gingen voor het eerst kamperen met andere thuisonderwijzers. En ze genoot; vond veel vriendjes en vriendinnetjes, moeiteloos, vol plezier, spel, genegenheid, zoals dat 9 van de 10 keer gaat bij thuisonderwijzers. Ik keek naar haar, zag wat er gebeurde en begreep waar ze door heen ging toen ze in de nacht begon te huilen, te draaien en van het ene moment op het andere torenhoge koorts kreeg. Ze kookte. Ik  kon een ei op haar bakken. Ze was in het genezingsproces van haar conflict ‘gescheiden te zijn’ beland.

Ik wist, met het instinct dat een moeder heeft, dat alles ok was. Ik gaf haar continu slokjes water te drinken, ik koelde haar hoofd, ik hield haar in mijn armen. Ze had hoofdpijn, keelpijn, was misselijk, kreeg overal rode puntjes die jeukten, en na een dag of wat, een aardbeientong. Ik was de hele dag aan haar zij terwijl zij haar conflict uitziekte. Mijn dochter is nooit ziek. En zeker niet zo hevig.

Ik belde Mies. Huidproblemen gaan over scheidingsconflicten: de voorkant van het lichaam vertelt dat de persoon niet gescheiden wilde worden van een ander, dat die de persoon van wie die gescheiden werd, wilde omarmen. De achterkant van het lichaam geeft aan dat de persoon wel gescheiden wilde worden van de ander. Vaak gaan deze samen: ‘Als je mijn omhelzing, mij niet wilt, dan niet. Ga dan maar weg. Ik keer je de rug toe’. Dit was precies wat mijn  dochtertje had meegemaakt.

Donderdag was ze te ziek om op haar benen te staan. Vrijdag krabbelde ze op en zaterdag ging ze weer zwemmen, met de andere kinderen die haar liefdevol begeleidden. Zij, met haar donkerrode aardbeientong. Ze toonde haar vlekjes die langzaam weken en niet meer jeukten.

‘Is het besmettelijk”, vroegen mensen. ‘Nee’, zei ik. ‘Tenzij jouw kind ook nu, op dit moment, een scheidingsconflict aan het oplossen is.’

Een kampeerterrein vol met kinderen, die allemaal door elkaar renden en speelden en veel contact hadden maar niemand ‘werd besmet’. Niet ‘tijdens de besmettelijke fase’. Niet er na. Niets.

Ons lichaam is ons trouw. Het doet niets in ons nadeel. Het dient ons. Ik hou er van.

Geef een reactie

