Mijn schoolgeschiedenis: de HEAO

Bord kopieWat men zei, klopt. Mijn diploma verschaft mij toegang tot een volgende stap in de tredmolen. Ik schrijf mij in bij de HEAO Breda. Om mijn collegegeld te kunnen betalen werk ik in de vakantie bij de HEMA in Dordrecht. Ik constateer dat alle collega’s dezelfde gelatenheid over zich hebben als ik. Ze doen hun werk en verdwijnen naar huis.

Net als lang geleden toen ik als kleuter het bord mocht schoonvegen, voel ik nu iets van die blijheid als ik het ben die in het hart van de HEMA, vergrendeld achter dikke deuren met grote sleutels, mag plaatsnemen in het ‘tel-team’. Aan het eind van de dag worden alle kassa’s daar geleegd en dan is er een betrouwbare ploeg nodig het na te tellen.

De HEAO start met een ontgroeningsweek. Ik vind het in één woord verschrikkelijk. Een gestoord programma, zuipen en hitsige, opgefokte knullen die in elke meid een kwispedoor van hun lusten zien. De studie zelf verveelt me zo mogelijk nog meer. ‘Welkom. Kijkt u maar even naast u. Met Kerstmis zit de persoon naast u zeer waarschijnlijk niet meer naast u omdat die het niet heeft gered’. Met Kerst heb ik toto-uitslagen. Ik maak het jaar af. Mag het tweede jaar niet in. Schrijf mij vervolgens in bij de HEAO Den Haag waar ik wederom geen cijfers weet te produceren boven de 5.

Ik stort in. Ik heb het echt geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar met die dode materie iets te doen waar ik van tot leven kom. Mijn moeder helpt mij uit de grote depressie die dit carnaval oplevert. Ik ga werken en klim in een hoog tempo op van ‘lopende bandmedewerkster bij een soepfabrikant’ tot marketing manager bij een internationaal video-release bedrijf. Ik vind nergens iets aan maar ben in veel dingen uitmuntend goed. Blijkt. Ik leuter mezelf de ene na de andere HEAO-baan in zonder dat diploma. Ik doe de avond HEAO er fluitend in de avonduren bij. Ik blijk briljant te zijn in leren. Ik heb een fotografisch geheugen. Ben dan wel in de 20. Mijn hersens zijn klaarblijkelijk nu rijp voor de inname van zoveel feiten en getallen. Eerder waren mijn hersens nog te jong, te speels. Hadden ze andere input nodig en een andere omgeving.

En zo gaan de jaren voorbij, groei en verander ik en kom ik op een dag wederom oog in oog te staan met school. Ik heb mijn levenspartner gevonden. Ik heb een kind gekregen. En er is zoiets als leerplicht dus daar ga ik weer. Terug naar school..

Hoe dat verder gaat, lees je in het volgende artikel: Thuisonderwijs: het eerste begin

One thought on “Mijn schoolgeschiedenis: de HEAO

Geef een reactie

