Thuisonderwijs: out of the box leren denken

DSCF4640 kopieWij als ouders vinden het heel belangrijk dat onze kinderen een rijke omgeving hebben zodat zij zich ten volle kunnen ontwikkelen. Een van die facetten van die omgeving is het voeren van gesprekken. Gesprekken met leeftijdsgenoten, met volwassenen, met ons.

Wij hebben heel veel contact over de dag met de kinderen en begeleiden hen op sociaal emotioneel vlak intensief. Hun sociaal emotionele ontwikkeling bepaalt voor een enorm gedeelte hoe zij zich later in de maatschappij zullen bewegen.

Een van de dingen die wij aanmoedigen is het kritisch zijn. Een belangrijke vraag die we stellen is:

IS DIT WAAR?

Is wat je leest, waar? Is dat wat die ander je vertelt, waar? Hoe weet je of iets waar is? Wat is dat eigenlijk, waar? Bestaat er zoiets als ‘waarheid’? Of zijn er alleen maar meningen? Is er een verschil tussen ‘waar en niet waar’ en ‘meningen’? Is dat wat je denkt, over jezelf, over de ander, over een onderwerp, waar? Als iets nu waar is, is het dan automatisch de volgende keer ook waar?

Het stellen van vragen en het motiveren op zoek te gaan naar de juiste vragen behoort tot het dagelijkse pakket aan aanbod dat we de kinderen bieden. Natuurlijk is het slechts 1 onderdeel van hun omgeving; er is nog veel en veel meer nodig om volledig en evenwichtig te leven en te groeien maar dit aspect mag niet ontbreken.

Door de kinderen te stimuleren op zoek te gaan, in hun eigen ervaring, naar hun waarheid, leren we hen contact te behouden met hun eigen, innerlijke koers. Met wie zij zijn. Dit contact met het innerlijk is van essentieel belang om zelfstandig vanuit hun innerlijke weten de verantwoordelijkheid te nemen over hun leven.

Het is een fundamenteel onderdeel van onze levensbeschouwing die ertoe geleid heeft dat we kozen voor thuisonderwijs. Wij konden in onze omgeving geen school vinden die aan deze voorwaarde kon voldoen.

Het kritisch zijn en zichzelf en de wereld toetsen op waarheid heeft als natuurlijk resultaat dat kinderen leren out of the box te denken. Als deze potentie niet wordt ondersteund in de omgeving waar het kind verkeert, dan dooft dit vermogen en kan zelfs afsterven, zoals een spier die niet gebruikt wordt, verslapt en zelfs haar functie kan verliezen.

Wij staan voor een andere wereld; een liefdevolle wereld waarin ieder mens zijn natuurlijke plek in kan nemen, met voldoende basiszaken om te kunnen leven en gelukkig te zijn. Als we een andere wereld willen dan begint dat met een andere manier van onze kinderen opvoeden en opleiden. Dat dit in het klein werkt hebben we inmiddels ervaren.

Het is onze intentie onze rijke omgeving uit te breiden en ter beschikking te stellen aan nog meer kinderen. Een klein kiezelsteentje in het water kan grote kringen veroorzaken.

Advertenties

2 thoughts on “Thuisonderwijs: out of the box leren denken

  1. Prachtig. Diep geraakt. Ben er stil van. Zachte glimlach om de mond. Hoop nog veel te lezen. En jullie mee te maken. Misschien verhuizen we jullie kant op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s