Uit: ‘Opvoeden in een gestoorde wereld’. Oefenen met Fianne

voorkant-boek-1-0Uit: Opvoeden in een gestoorde wereld

Pagina 249

Oefenen  met Fianne

Als Tygo ergens giftig van kan  worden, is het wel het eigenwijze snuitwerk  van Fianne  die zegt dat hij iets heeft gedaan wat hij niet gedaan heeft. Hij ontploft daar  zo’n beetje van.  Hoe meer  Fianne  dit in  het snotje heeft, des te sterker reageert haar Schuddebonkebeest hier  op. De perfecte ingang voor een energetische maaltijd. Het aantal keren dat zij haar snuit trekt, neemt hand over hand toe. Zo ook de ontploffingen bij Tygo. Ik heb Fianne  er stevig op aangepakt maar blijkbaar werkt het niet. Ik ga op de bank  zitten en kijk. Ik denk  er niet over na, dat heeft geen  zin. Ik kijk. Het is lang  stil in me. Dan haal  ik Tygo naar me toe.

‘Kom eens  op de bank  bij me  zitten.’ Hij ploft bokkig  naast me  neer.

‘Maak eens contact met me, anders kan ik je niet helpen.’Hij kijkt me steels aan.  Ik schiet in de lach  en hij ook. Ik sla mijn arm om hem heen  en hij ontspant meteen. ‘Goed’, zeg ik. ‘Het gaat als volgt. Jouw Schuddebonkebeest vindt het geweldig zich op te winden over de snuit van Fianne.  Daardoor voel jij je ongelukkig, boos en gefrustreerd. Klopt dat?’

Hij knikt, nog steeds opgefokt. ‘Ik kan haar wel slaan  als ze zo naar me kijkt maar dat mag niet.’
‘Nee, dat mag niet. Maar we gaan  er nu iets aan doen,  zodat je er nooit meer  last van hebt.’ Hij kijkt me aan. ‘Hoe dan?’
‘We gaan  je Schuddebonkebeest uithongeren. We gaan  Fianne  erbij halen en haar vragen dat snuitje te trekken. Dan komt je Schuddebonkebeest op en dan hou ik je nog steeds vast en jij haalt als de wiedeweerga je aandacht weg uit de boosheid en  brengt hem  naar je uitademing. Doen?’

Hij knikt. We halen Fianne  erbij  en  Tygo ontploft al als ze voor hem gaat staan, nog met haar gewone  snuit. ‘Oké, ogen  weghalen van  haar, naar binnen met je aandacht, naar je ademhaling. En omdat het zo heftig is moet je zo hard als je kunt uitblazen. Ik wil je horen blazen.’

Hij begint en blaast en blaast en blaast. Ik voel aan hem dat zijn energie verandert. ‘Is het weg?’ Ja, het is weg.
‘Goed, dan zal ik je vertellen wat je nu gaat doen. Hou je ogen nog maar even  naar beneden en  blijf  binnen. Je gaat haar zo meteen weer  aankijken en dan  vraag  ik haar of ze dat snuitje wil trekken. Dan krijg  jij Schuddebonkebeest en doe je hetzelfde als je net deed. Oké?’ Hij knikt.
Ik richt me tot Fianne.  ‘Ik wil dat je Tygo helpt van zijn Schuddebonkebeest af te komen. Wat ik van je wil is dat je, als ik het zeg, dat snuitje trekt. Oké?’ Ze knikt enthousiast.

‘Ben je er klaar  voor?’, vraag ik aan Tygo. Ja. En zo gebeurt het. Hij kijkt, zij trekt haar snuit, hij  ontploft, sluit zijn  ogen,  gaat naar binnen en ademt zich lek met zijn aandacht op de adem.  ‘Het wordt minder’, zegt hij verwonderd. Hij doet zijn ogen  weer open,  zij verfrommelt haar gezicht weer en zo gaat het door tot hij kijkt, zij haar snuit weer trekt en hij volstrekt ontspannen blijft. Het doet hem  niets meer.

Hij kijkt me blij aan. ‘Het is weg. Het doet me niks meer!’ Hij keert zich weer  naar Fianne.  ‘Is je lichaam vrij? Ontspannen? Kun je Fianne  een dikke knuffel geven nu?’ Ja, hoor,  dat kan hij. Hij spreidt zijn armen en Fianne  vliegt erin.  Ze zijn  zo blij. En ik ook. Weg met Schuddebonkebeest. Ruim baan  voor het leven, de liefde, lol en plezier!

One thought on “Uit: ‘Opvoeden in een gestoorde wereld’. Oefenen met Fianne

  1. Pingback: Jesse heeft Schuddebonk | Freeskool Nederland

Geef een reactie

