De terreur van het positief denken (1)

to serve kopie

Deze non dacht ook positief… zoals vele vrouwen die non werden.. Is positief gelijk aan liefde? Ik zeg: nee!

Ik begon vanuit ‘me’ en van daaruit werd ik langzaam gegrepen door positieve mind..

Dit resulteerde onder andere in slapeloze nachten waar ik, barstend van de energie, het ene idee na het andere kreeg. Ik voelde me zo energiek, zo vol leven.

Ik had niet door dat dit exact hetzelfde is als in de nacht liggen te malen over problemen. Onoplosbare problemen.

Resultaat?  Niet slapen. Dus langzaam uitputten van het lichaam dat op de mind geen adequaat noch effectief antwoord heeft. Het ondergaat de effecten van de mind zonder enige veroordeling. Het blijft ondertussen wel uit op heling en genezing en heelheid.

Omdat ik in de nacht zoveel goede ideeen kreeg die mijn mind allen zo enorm belangrijk vond moest ik dat wel onthouden. Dus ik begon met alle ideeen op te schrijven. Eerst op kladjes. Later in een speciaal daarvoor aangeschaft schrift. Het werd al serieuzer en serieuzer. Als ik in de ochtend wakker werd, was er geen weldadige stilte meer maar een urge, een dwang om het schrift open te slaan. ‘Wat moest er vandaag aan geweldigs gebeuren?’

Ik kan u vertellen: ook die dag moesten er alleen en uitsluitend leuke dingen gebeuren.

Niks mis mee toch?

Jawel.

De positieve mind wrong zich in het moment en commandeerde dat er leuke dingen gedaan moesten worden anders…

Mijn mind had het overgenomen en had de authentieke, vrije en levendige ruimte ingenomen. Ook al waren het leuke dingen, er was een lijst gemaakt, er was een ‘moeten’ ingetreden’, een ‘willen’.

En met ieder ‘willen’ is de deur opengezet naar ongeluk. Want “willen” is het basisprogramma van de mind.

Willen en niet willen is het net dat gesponnen wordt door de mind over ons levendige, vrije lichaam. En daarmee en daardoor zitten we gevangen. En zo ook onze kinderen…

Geef een reactie

