De terreur van het positief denken

fotoZoals ik schreef in de blogpost ‘Pas op de plaats‘ nam mijn mind het de afgelopen twee weken sluipenderwijs en nauwelijks merkbaar over van mijn essentie. Ik heb pas op de plaats gemaakt.

Ik was 18 toen ik voor het eerst een moment van wakker worden had en zag: ‘Het denken is het probleem! Het enige probleem.’ Daarna gingen de sluiers van het onbewuste weer voor mijn scherm. Ik bewoog heen en weer tussen overtuigingen: ‘Waar ik gelopen heb groeit geen gras meer’ en ‘De wereld ligt aan mijn voeten’.

De mind bestaat uit twee uitersten: positief en negatief denken. Ze zijn beiden funest omdat ze beiden het bewustzijn opslobberen en ons het ongeluk injagen. Toch is positief denken voor veel mensen nog steeds de oplossing om weg te komen uit ongeluk.

Positief denken betekent niet dat je alles positief moet zien. ‘Hahaha, mijn been is geamputeerd’ gaat ook de Positief Denken Beweging een tandje te ver. Het gaat er om van iedere situatie die klote is, ook de positieve kant te zien. ‘Je kunt niet alles veranderen maar wel de manier waarop je ermee omgaat’. Wetenschappelijk onderzoek moet deze onwaarheid waarheid maken: uit onderzoek blijkt dat mensen die positief denken een positiever zelfbeeld hebben, beter presteren en beter tegen stress kunnen.

Ik heb dit zelf natuurlijk ook meegemaakt. Het is een feit dat ons lichaam anders reageert op een boodschap als: ‘Ik ben een lelijk mokkel’ in tegenstelling tot: ‘Ik ben een aantrekkelijke persoonlijkheid’. Bij de ene boodschap gier je omlaag. Bij de ander gier je omhoog. Geen van twee zijn waarheid als de tekst geproduceerd is door de mind.

Positief en negatief denken gaan hand in hand. Wie kent de slinger tussen de een en de ander niet? Van gelukkig naar ongelukkig. Niemand kan eindeloos in het positief denken blijven. Niemand. Het is onmogelijk. Na het positieve denken komen onherroepelijk de vragen die om een antwoord roepen, de twijfels, de onzekerheid, de frustratie, de kramp, het ongeluk. Daarom noem ik positief denken terreur. Omdat het onderdeel is van denken, denken dat los is geslagen van onze essentie, oeverloos, automatisch denken. Positief en negatief denken zijn beiden een belasting voor het lichaam. En brengen (vroeg of laat) ongelukkig zijn in ons leven. Het is een terreur; het is zo moeilijk het te stoppen.

Daarom is positief denken niet de oplossing voor problemen. Daarom is positief denken niet de waarheid en brengt ons dus niet definitief in de liefde, in vrede, in rust, in wezenlijk genot, in zien, in vrijheid. Positief denken is een valkuil.

Positief denken houdt ons gevangen in de mind. Hoe harder je het traint des te vaster kom je te zitten. Des te leger je leven weer wordt.

Dus trek de stoute schoenen aan en word stil. Stil in je hoofd. Een weldaad voor je lichaam. En bewustzijn zal dan haar intrede doen.. een volstrekt andere dimensie in je eigen lichaam zal zich ontvouwen.. een liefdevolle.

En ook die zal vervolgens worden aangevallen door de mind. Positief of negatief.

Geef een reactie

