Jette en haar thuisonderwijs

295531_158249864332554_118043215_nDit is Jette. Vertel, wat vindt u van haar? Gewoon kijken. Wat ziet u?

Wat ik zie is een vrolijk, gelukkig, gezond kind dat een vriendin van haar in liefde omarmt en die vriendin haar. Als ik naar de foto kijk, word ik warm en zacht. Wat een ogen. Het leven spat er vanaf.

Ik geef u een filmpje. Van Jette. Dan kunt u haar horen en zien. Echt genieten. Komt ie: http://jeugdjournaal.nl/item/547606-jette-11-krijgt-thuisonderwijs.html

Gezien? En? Wat is uw gevoel? Uw idee?

Volgens mij gaat het extreem goed met Jette.

Helaas.

Over Jette maakt staatssecretaris zich ernstig zorgen. Jette krijgt dus thuisonderwijs en dat, is volgens Dekker, niet in het belang van het kind.

Natuurlijk is dat slechts een mind control move die Dekker hier maakt. Het gaat helemaal niet om thuis onderwezen kinderen want het is al decennia lang bekend dat thuis onderwezen kinderen het meer dan uitstekend maken. Ze scoren zelfs gemiddeld beter op academische en sociaal-emotionele vlakken dan staatskinderen die een gedwongen staatscurriculum volgen. Dus wat is het, waarop Dekker uit is?

Er zijn 400 thuisonderwijs kinderen die, de naam zegt het al, thuis onderwijs krijgen. Zij maken, bewijst onderzoek, het uitstekend en zijn straks in staat een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Er zijn 16.000 thuiszittende kinderen die gecrashed zijn in het defecte, out of date schoolsysteem (een teken van gezondheid als u het mij vraagt).

Voor welke kinderen dient Dekker een inspanning te leveren, vindt u?

Voor welke kinderen spant Dekker zich in?

Mijn verzoek is uw antwoord te leggen langs de volgende lat:
Wat is logisch in dezen?
Wat is noodzakelijk in dezen?
Wat maakt de maatschappij sterker en beter?
Wat heeft daadwerkelijke toegevoegde waarde voor het individuele kinderleven en daarmee het gezin waartoe het kind behoort?

Ik krijg opeens een idee. Laten we het Jette vragen. Ik weet zeker dat we dan wel een uiterst intelligent, zinnig en werkbaar antwoord krijgen!!

In de tussentijd zal ik u vertellen wat Dekker tot nu toe deed.

1. Hij deed geen donder voor de 16.000 thuiszittende kinderen. Nada, noppes, niks.

2. Hij richt tot nu toe al zijn energie erop om de goed functionerende thuisonderwijs kinderen uit hun goed werkende omgeving te forceren en in zijn defecte, out of date schoolsysteem te krijgen.

Dekker richt zijn pijlen dus op kinderen als Jette. Want wat Jette meemaakt, krijgt, leert, is volgens Dekker niet in haar belang.

Ik laat het aan uw intelligentie over wat u zinvol en noodzakelijk vindt.

Eugenie

9 thoughts on “Jette en haar thuisonderwijs

  1. heb het gedeeld op FB hopelijk zet de verandering door we hebben nog wegen te bewandelen. maar met zijn alle ondersteunen zal het plaats vinden. veel kracht en wijsheid voor allen.

  2. Wat een intellectuele oneerlijkheid hier. U gaat niet in op de bewaren tegen thuis onderwijs. Ik weet niet welke zijn, maar ik vermoed dat er grote verschillen zijn in kwaliteit en ontwikkeling van thuis onderwezen kinderen, en dat men graag wil dat alle thuis onderwezen kinderen goed presteren, niet dat met gemiddeld beter presteert (bv helft super goed, helft super slecht). U noemt dat het bewezen is dat het goed is, maar U heeft geen bron vermelding. U haalt maakt een oneerlijke vergelijking: 16.000 kinderen thuis van het reguliere onderwijs, en slechts 400 thuis onderwezen. Wat hebben die “gecrashte” kinderen ermee te maken? En oneerlijk om die getallen te vergelijken, want 16.000 kinderen is nog steeds slechts een klein percentage!

    En alhoewel ik het geluk van het kind belangrijk vind, zijn scholen om te leren en te ontwikkelen. Fijn voor Jette dat ze zelf vind dat ze het goed doet of gelukkig is, maar dat zegt natuurlijk niks over de daadwerkelijke ontwikkeling.

    • Beste Mark, net als Dekker’s brief aan de regering staat uw brief vol met aannames en vermoedens. Ik zou zeggen: informeert u zelf terdege via het web en vorm uw mening. Ook in mijn blog kunt u, met een minimum aan moeite door het intikken van knoppen, informatie en wetenschappelijke onderzoeken vinden die mijn woorden staven. U lijkt vooringenomen te zijn dat scholen er zijn om te leren en te ontwikkelen. Daarover wil ik wel eens een bom met u opzetten. Maar dan verwacht ik op zijn minst dat u zich TERDEGE in heeft gestudeerd in thuisonderwijs. Ik wacht uw reactie met plezier af.

  3. Prachtig, helemaal mee eens!!! Wanneer worden ze nou eens eindelijk wakker? Hoeveel kinderen moeten er nog voor de trein springen? Hoeveel kinderen moeten nog het slachtoffer worden voordat er eindelijk een verandering komt in het achterstallige onderwijs?
    Ongelooflijk hoe hardnekkig en hardleers de politiek hierin is. Maar goed, we worden geacht om weerloze, volgende, volgespoten met gif (inentingen) ons te formeren naar wat “men” goed voor ons vind. Dat vooral de “hoge” pieten (doe mij maar de zwarte) hun dingetje kunnen blijven doen. Vooral doorgaan met het thuis onderwijs! Hoera voor al die dappere ouders die deze stap durven nemen!

Geef een reactie

