De Telegraaf, Thuisonderwijs en Propaganda Management

1422625_677306028961279_720491117_nVrijheid van Onderwijs. Dat is een groot goed, nietwaar? Vrijheid betekent dat je keuze hebt. De keuze om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen. Vrijheid van Onderwijs betekent dus dat je ‘ja’ tegen onderwijs kunt zeggen. Of ‘nee’. Of ja/nee tegen de manier waarop onderwijs wordt gegeven. Of je er altijd gebruik van maakt. Of af en toe. Of nooit. Dat is vrij zijn. Een vrije burger zijn.

Maar stel nu dat je op dat haagse pluche zit. Dan is wel het laatste wat je wilt dat mensen vrij zijn. Je wilt juist van die Vrijheid van Onderwijs af. Hoe pak je dat aan? Dat kun je niet zomaar van de daken gaan schreeuwen; het volk zou het niet accepteren. Het volk moet denken dat het vrij is, het moet niet vrij zijn. Dat zijn de beste slaven. En het werkt het beste als ze zelf roepen dat de vrijheid moet worden afgeschaft. ‘Weg met de Vrijheid van Onderwijs!!’

Mind control
Tijd om de veel gebruikte, altijd effectieve tool uit je gereedschapskist ‘Mind Control’ te halen: problem-reaction-solution. Je presenteert het nietsvermoedende, alles slikkende volk een ‘probleem‘. Dat doe je altijd door iets of iemand aan te vallen: het slachtoffer waar de spotlights op gezet worden, zodat waar het werkelijk omgaat, in het duister blijft. Je zorgt ervoor dat er hevig op gereageerd wordt (voors en tegens) en dan bied je ‘de oplossing‘ aan. Je voertuig zijn de massamedia.

De aanval
Vandaag kopt Jan-Willem Navis, medewerker Staatspropaganda bij de Telegraaf: ‘Thuis les dankzij obscure religies’. Navis stelt dat het WBOM, dat een rapport uit 2012 vrijgeeft, geschreven zou hebben dat steeds meer ouders die voor vrijstelling van de leerplicht gaan, lid zouden zijn van ‘obscure godsdiensten’. Lees het artikel hier.

Dat klinkt serieus! Thuisonderwijzers waren al eerder weggezet als ‘rare snijbonen’. Daar komt dit nu bij. Die thuisonderwijzers zijn echt niet pluis! ‘Daar moet wat aan gedaan worden’! Ziet u de strategie oprijzen door de tekst heen? Zo ziet Propaganda Management eruit.

‘Obscure godsdienst’. En: ‘een alarmerend rapport!’ En Navis weet ook te vertellen dat het voor Grote Schrik heeft gezorgd aan het Binnenhof! Grote Schrik… ouders die geloven in het bestaan van kabouters kunnen hun kinderen om die overtuiging thuis houden. Dat vrezen ‘experts’…(?)

Dit is in feite de kern van het artikel. Heel strategisch worden dit soort sappige, insinuerende, snerende woorden in de breinen van de massa ingebracht. Nu is het wachten op de reactie. Die komt. Snel. Onder het artikel verschijnen in een hoog tempo de meest uiteenlopende hoogdravende meningen van mensen die er helemaal geen verstand van hebben en maar wat brallen. De strategie werkt.  Het werkt. Het werkt. Het werkt. De massa werkt weer lekker mee. Volgende move. Waarschijnlijk is dat dit een top-item wordt bij Pee en Wee, die hetzelfde niveau hebben qua journalistiek en hoogdravendheid.

Wat hier gebeurt, is verkettering van een groep mensen. Nu zijn wij het, de volgende groep bent u. Indoctrinatie, massa-hypnose, hysterie kweken. En ja, daar zijn de geluiden die je wilde: ‘Weg met thuisonderwijs! Weg met religie! Weg met thuisonderwijs!’

Er worden door wat wakkere mensen reacties gepost. Goed onderbouwde reacties. Met argumenten, met links naar wetenschappelijk onderzoek waarin wordt aangetoond steeds opnieuw, dat het gemiddelde thuisonderwijs kind het beter doet dan het kind dat staatstoezicht en -onderricht krijgt. Het thuis onderwezen kind doet het beter op academisch, sociaal en emotioneel terrein. Op alle terreinen dus.

Men post bijvoorbeeld de brieven van de zes professoren die verstand hebben van thuisonderwijs en uiterst positief zijn erover: lees het hier. En hier.

Dit is wat er gebeurt.

‘U heeft gereageerd op een artikel op De Telegraaf. Ons moderatingteam heeft uw reactie beoordeeld en niet vrijgegeven voor publicatie op De Telegraaf.’

Staatspropaganda. Propaganda-management. Artikelen die hier niet aan bijdragen worden geweerd.

Maar we zijn er nog niet. We gaan nog even het artikel analyseren en dan zien we dat ook in het artikel de opbouw zit van Problem-Reaction-Solution.

Probleem
Ouders die hun kinderen thuis les willen geven in plaats van ze naar school te sturen, zeggen tegen de rechter steeds vaker dat ze lid zijn van een obscure godsdienst, die bij geen enkele bestaande onderwijsrichting past. Daarvoor waarschuwt het Wetenschappelijk Bureau van het Openbaar Ministerie (WBOM) in een advies aan de landelijk jeugdofficier van justitie.

Reaction
Het rapport, dat in handen is van De Telegraaf, heeft voor grote schrik gezorgd aan het Binnenhof. Zelfs ouders die geloven in het bestaan van kabouters kunnen hun kinderen om die overtuiging thuishouden, vrezen experts. Er zijn immers geen scholen die deze stroming vertegenwoordigen.

Solution
Staatssecretaris Dekker (Onderwijs) wil een eind maken aan alle onduidelijkheid, door het hele artikel waarop weigerouders zich beroepen te schrappen. Hij vindt dat alle kinderen naar school moeten.

Nou, wat vindt u ervan? Begint u het een beetje te herkennen als ik u zo een voorbeeld geef?

Snijdt het hout?

U bent vrij om het te zeggen.

Eugenie

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s