Vrijheid

DSCF5227 kopieIn rap tempo verlaten volgers dit blog. Ik heb geen idee wat daar de oorzaak van is. Maar het zou kunnen dat men denkt dat ik een thuisonderwijsfanaticus ben omdat ik daar ineens zo over schrijf.

En misschien zijn de verlaters mensen die hun kinderen naar school sturen en zich niet meer gehoord/gezien voelen als ik het heb over het defecte onderwijssysteem van de staat. Het zou kunnen, ik heb geen idee.

Ik heb niets tegen school als dat in een behoefte van de kinderen voorziet. Ik ben in essentie niet tegen school.

Ik ben tegen onvrijheid. Ik hou van vrijheid.

Als jij je kind naar school wil laten gaan; prima. Als ik mijn kind niet naar school wil laten gaan, is dat dan ook prima?

Dat is wat vrijheid is in een land.

Ik respecteer jou. Jij respecteert mij.

De staat dient ons beiden te faciliteren. Daar betalen we voor.

Want wij financieren de staat.

Eugenie

2 thoughts on “Vrijheid

  1. tja, gedreven door angst? ik zie afkeer als een uiting van angst, zo ook terugtrekken ,verlaten ,weglopen. Gewoon jammer dat mensen het/de (?) blog verlaten, hopelijk komen ze elders aan info die bij hun pad past. Ik zie mijzelf niet als volger, dus zal ik geen verlater zijn; de info komt binnen en verplaats ik naar de map “freeskool” en als ik zin, tijd enz heb ,dan kijk ik wat ik ervan lees, gewoon in mijn eigen vrijheid, zo simpel kan het zijn….
    Maar ja, internet heeft wel een giga aanbod, ik ben bij toeval -via een bevallingsverhaal-, op jullie blog (raar woord) terecht gekomen en het bevalt prima.

    Over onderwijs-vrijheid: In nijmegen ben je verplicht (dat is het begin) je kind aan te melden via “schoolwijzer”, je kiest minimaal 3 scholen uit het aanbod, in volgorde van voorkeur. Wel ècht minimaal 3 anders werkt het SYSTEEM niet….En dan maar afwachten en hopen dat de TOEWIJZINGSCOMMISSIE van de Gemeente jouw/jullie keuze tolereert ,los van dat er plaats is op de school van voorkeur. Ben je het niet eens met HET BESLUIT van de TOEWIJZINGSCOMMISSIE dan kun je in bezwaar. Enkele voorbeelden van uitspraken van de bezwaarcommissie kun je nalezen. Vrijheid van type onderwijs, zoals jenaplan, montessori, freinet, dalton, wordt niet toegekend. Wel als het gaat om levensovertuiging, hetgeen enkel geldt voor de Vrije School en de Islamitische scholen. Wij twijfelden tussen de vrije school (verder weg, drukke stadomgeving) en die ene jenaplan (redelijk in de buurt en in enigzins groene omgeving), de jena zit vol,(dat kun je nakijken op de site van schoolwijzer) wij waren officieel al aan de late kant (“het beste is je kind aan te melden bij 2 jaar en 9 maanden” dus niet als het al 3 is) en de visie van de vrije school past gewoon het best bij onze overtuigingen. Om verzekerd te zijn dat broertje op dezelfde school geplaatst zal worden belde ik de gemeente (algemeen nr) of ik hem al kon aanmelden, hij was 2 jaar en 8 en halve maand; volgens die overheidsmedewerkster was dat zeker mogelijk, “direct na geboorte aangifte kan dat al” en bovendien was het geen probleem slechts 1 school van voorkeur op te geven. Mooi dat het SYSTEEM dat niet accepteert! grote broer heeft van de PLAATSINGSCOMMISSIE toestemming om naar de vrije school te gaan, broertje aangemeld op de dag dat hij exact 2 jaar en 9 maanden was, maar de eerstkomende plaatsingsronde is in maart; hm, afwachten dus, en vooral hopen dat de regelgeving niet gewijzigd wordt….!
    Grote ergernis was de onjuiste , doch o zo overtuigend overgebrachte, informatie door een medewerkster van de instelling waarmee je in dit geval te maken hebt.

    En dat ervaar ik de laatste jaren zo vaak, dat je belt naar bijv de gemeente, of de woningbouw of de zorgverzekeraar, instellingen met een zekere macht, waarvan je in zekere mate afhankelijk bent,;
    Nadat je geduld beproefd is door “zoveel wachtenden voor u” word je ondervraagd door een ongeïnteresseerd, ondeskundig ,anoniem persoon die vervolgens een antwoord geeft, of een doorverwijzing doet, welke uiteindelijk ofwel onbruikbaar of erger nog, geheel onjuist blijkt te zijn, waardoor jij uiteindelijk met de gebakken peren zit( kreeg je die maar), genoodzaakt bent opnieuw te bellen, via mail proberen of toch maar een advokaat moet inschakelen, of wat tegenwoordig normaal is: je melden bij een of ander t.v.programma wat jouw dingetje voor jou oplost, het bedrijf is voor even in een kwaad daglicht gesteld ,waarna het betreffende bedrijf doodleuk z`n praktijk onveranderd voortzet.
    De grote baas is of “De Overheid” of anoniem en strijkt voldoende geld op om eventuele boetes en advokaten te betalen, het merendeel van de werknemers zijn ofwel verplicht te werk gesteld ofwel heel blij dat ze een baantje hebben maar hebben weinig tot geen binding met het bedrijf en met de werkzaamheden, laat staan met de klanten.

    En zo sukkelen we verder, vermoeid en verlamd door ergernis en irritatie, verward door de veelheid aan constant wijzigende regels, geen energie en/of lef om ons te verweren, te demonstreren. ach ja, er was al een samenscholingsverbod, hoe zat dat ook alweer???
    Samenkomsten mogen wel, toch?

    • Dit plaatsingsbeleid kende ik nog niet. Afschuwelijk! Dit is toch gewoon dictatuur, mensen. En de rest van je beschrijving klopt helemaal. Men wil ons uitputten, lam slaan, en dan wordt de rest van de agenda uitgerold. Rise up, rise up!

Geef een reactie

