Gezellig! Sinterklaasfeest…

1-1fotos-1Help het kind geen verwachtingen te hebben en geen eisen te stellen.

Het zal het lijden in de toekomst verminderen

 De kinderen begonnen over Sinterklaas en wat ze allemaal wilden hebben.

Ze wilden net als hun vriendjes hun schoen zetten en zo geschiedde.

De volgende ochtend kwamen er drie kinderen bij me. Alle drie gefrustreerd

en boos. Ik had chocolademunten in de schoenen gedaan en

Jesse had er één minder gekregen dan de anderen. Hij zat daarover ontzettend

te griepen. Fianne en Tygo waren ook boos want zij wilden de

chocolade nu opeten en de regel in huis is dat er nooit wordt gesnoept

op de nuchtere maag. Fianne huilde en dramde en stampvoette.

 

‘Zien jullie wat er gebeurt, hoe het ongeluk werkt? Jullie krijgen iets.

Iets waar je geen recht op hebt. Iets extra’s, bovenop alles wat jullie krijgen

van het leven zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. En wat

brengt het? Woede, jaloezie, ongeluk. Zie je hoe gestoord het is? Je krijgt

iets. En je wordt boos om wat je krijgt. Jullie zijn duidelijk niet tevreden

met wat je kreeg. Ik gaf het om geluk te verspreiden en dat is niet gelukt.

Jullie ontvangen het niet en daarom kun je het nu inleveren. Ik kom terug

op mijn keuze jullie iets te geven en ik wil het nu terug want ik wil

geen ongeluk in huis.’

 

Diezelfde dag spraken we over pakjesavond. De kinderen zagen dat

ze gepakt waren door een eisende energie. Wij ouders waren niet meer

vrij om te geven. We moesten geven en bovendien moesten we ook nog

geven wat de kinderen eisten anders waren ze weer ongelukkig. We

hebben gezamenlijk besloten de pakjesavond over te slaan dit jaar.

Het was een lelijk monster geworden, een gedrocht van eisen, verwachtingen,

verplichtingen en onrust. Daar weigerden wij aan mee te werken.

 

Praten over dit soort zaken doen wij liefst in relatie tot een gebeurtenis

die de kinderen meemaken. Zij kunnen dan in hun eigen ervaring,

rechtstreeks en heel concreet, toetsen of dat wat er gezegd wordt juist

is. Dat is noodzakelijk om bewustzijn op te kunnen wekken. Cognitieve

informatie kan ook zo op gezette tijden nut hebben maar het is het ervaren

dat de voorkeur heeft. Leren omvat de hele persoon en niet enkel

een klein onderdeeltje van het brein.

Uit Opvoeden in een gestoorde wereld p. 163-164
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s