Hoe krijg ik mijn kop dan stil?

1381217_10201751320360702_488439264_nWe hadden een zeer geliefd persoon te logeren. We spraken over het boek en ze zei: ‘Wat ik geleerd heb is dat ik eigenlijk alleen maar knettergek word van dat denken. Ik denk altijd en ik word er zo onrustig en nerveus van. Ik wil anders maar ik weet niet hoe! Jullie hebben het maar steeds over ‘me’ en ‘het denken’ maar wat moet ik ermee Ik snap het niet. Hoe krijg ik mijn kop dan stil?”

HOE KRIJG IK MIJN KOP DAN STIL?

En ik zei: ‘Lieverd, je houdt van de zee. Waarom hou je van de zee?’

En zij zei: ‘Als ik naar de zee kijk, dan word ik rustig. Ik vind het heerlijk bij de zee te zijn’.

En ik zei: ‘Ja, en als je wandelt en je ontmoet de zwaan, dan is in die zwaan dezelfde energie aanwezig, zoals in de bomen, de wind, een paddenstoel.. overal in de natuur is die basisenergie aanwezig. Het is de stilte in de zee, de bladeren die van de bomen vallen.. die energie. Voel je wat ik bedoel?’

Ze knikte. Verwonderd. ‘Die energie?’

‘Ja, die energie, dat is wie we zijn. Op dat niveau zijn we een. Als je nu met je aandacht naar die stilte, dat niets, die rust in je eigen lichaam gaat, dan ben je thuis. Dan ben je ‘me’. Zo simpel is het. Kun je het voelen?’

En ze zei: ‘Ja’.

En ik zei: ‘Je aandacht is of thuis, in die stilte waar alles mogelijk is en alles vloeiend en moeiteloos gaat, of je aandacht is in het denken waar alles problematisch is, gehaast, stress.’

Het is heel eenvoudig.

Als je dit aan je kind vertelt, dan weet het exact waarover je het hebt. Die energie is er altijd, wat de omstandigheden ook brengen. Alleen de mind tettert er door heen. Dus die moet leren zijn kop te houden. En dat leer je de mind door je aandacht continu weg te halen uit het denken en naar die stilte in je lichaam te brengen.

Steeds opnieuw.

Geef een reactie

