In Vrijheid Bevallen: een voorproefje

indexJan en ik hebben na het succes van ‘Opvoeden in een gestoorde wereld’ besloten het boek ‘In Vrijheid Bevallen’ samen af te gaan schrijven.

Hier een voorproefje

Speciaal voor Ronald en Femke die binnenkort deze reis weer gaan maken!

Bevallen is zalig

De meest cruciale succesfactor bij een bevalling is de PLAATS waar de vrouw bevalt. Die moet veilig en geborgen zijn, zonder vreemdelingen. Iedere verstoring hierin werkt door in het verloop van de bevalling. En daarom moet alles in het werk gesteld worden om de vrouw met zichzelf te laten, zonder overbodige inmenging van mensen bij wie zij zich niet 100% op haar gemak is.Hier spreekt een UC (unassisted childbirth) vrouw die in de diepste diepten van het bevallen is geweest. Ik ken de angsten en de pijnen die gepaard kunnen gaan met een proces als dit en ik ken de onmetelijke, de onmetelijke rijkdom van het alleen zijn met je lichaam, je baby en de kracht van het geven van leven. Ik ken de oergolven als je je over kunt geven, onder kunt dompelen in de diepten die de vrouw is gegeven en waar niemand haar volgen kan. Ik ken de grote warmte, die oneindige liefde die je als vrouw omhullen kan als je je overgeeft aan de grootste liefde die er mogelijk is op aarde; als je je overgeeft aan je zijn, aan je bron, aan jezelf. Niemand kan je daar volgen en als je daar bent dan kijk je door alle alle lagen van het leven heen en dan WEET je. Een woordeloos gelukzalig gegrond en geworteld weten.
Dan weet je dat de aarde een veilige plek is met het moederlichaam als levende uitdrukking daarvan. Als bewijs daarvan. Dan hoeft niemand je meer te vertellen over bevallen en geboorte, dan weet je. Je bent heel op een manier die nog nergens gehoord werd of beschreven stond. Je droomt maar het is geen droom; het is de werkelijke werkelijkheid waarin je je bewust bent van alles, van iedere stroming, rimpeling, golf waaruit het leven bestaat. Ik kan er geen woorden voor vinden die dit kunnen uitdrukken. Het is goddelijk, het is de eenvoud zelve, het is alles, het is niets. En het ligt aan de voeten van iedere vrouw. Het is ons geboorterecht, we mogen het nemen. We mogen het ook laten liggen.Het vermogen om te baren is iedere vrouw bij geboorte gegeven. In het lichaampje van een vrouwenmensje ligt de hele uitrusting voor dit grote leven scheppende vermogen al klaar in de vorm van een minuscuul baarmoedertje en nog kleinere eierstokjes. Het vermogen om te baren is af, klaar voor gebruik. Baren hoeft niet geoefend te worden, je hoeft er geen boeken over te lezen of studies voor te volgen. Het is net zo simpel en complex tegelijk als ademen, poepen en liefhebben; het is onze aard. En het is net zo veilig en moeiteloos als je het proces ongestoord haar gang laat gaan.Een gezonde vrouw met een gezonde zwangerschap is heel, heel dichtbij iets dat zo kostbaar is, zo bijzonder, zo waardevol, zo mysterieus, zo ontzettend vrouw is. De meeste vrouwen gooien dit weg, laten het los, keren het de rug toe zonder er aandacht aan te schenken, zonder het te zien, zonder enig idee wat ze doen.

Omdat ze er niet over hebben gehoord, omdat ze het niet hebben meegemaakt, omdat ze het niet zien, omdat ze niet weten maar wel verspelen. Ze lopen er aan voorbij, aan iets dat zo ongelofelijk niet te evenaren is en dat je niet mee kunt maken als je niet de stap hebt gezet om te bevallen, puur op eigen kracht, zonder back up, maar gewoon vanuit je diepste weten, zoals je bedoeld bent.
Het is het bewuste, diepe alleen zijn dat de deur opent bij veel vrouwen. Niet afgeleid worden is hierbij essentieel. De volledige verantwoording nemen voor alles wat er wel of niet gaat gebeuren is tevens van belang.Bevallen is zalig. Ik herinner me de warmte van de aanrollende contracties die als innerlijke golven door mijn moederlichaam heen kwamen. Als ik mijn ogen dicht deed kon ik ‘zien’ hoe de golf aan de bovenkant van mijn baarmoeder begon en dan naar beneden spatte om onderin, in het diepst van mijn schoot over te gaan in een totaal andere beweging, namelijk een die me opende. Als ik er eentje voelde aan komen werd ik blij en liet me diep naar binnen vallen waar die warme kracht me ontmoette. Bevallen is net als een zalige vrijpartij waarbij vagina en baarmoeder zich lui en glimlachend openen, als een zee-anemoon zo traag waaierend om de liefde van de partner te ontvangen, zonder iets te doen, zonder inspanning, of doel waar het naartoe zou moeten. Ervaren hoe het bewustzijn zich opent, verdiept en wijder wordt tegelijk. Eenheid voelen met alles en iedereen en tegelijkertijd zo’n diep besef van het zelf.
Het wonderlijke gevoel van een baby door je lichaam te voelen schuiven, een herinnering die altijd weer een glimlach op mijn gezicht brengt. Het samenwerken tussen mij en mijn baby, iets prachtigers bestaat er niet.Baren is een groot onderdeel van de vrouwelijke seksualiteit en moet van daaruit gekoesterd en beschermd worden. Maar ook gevierd want zeker als je voor de eerste keer gaat bevallen, is dit een inwijding, een initiatie van het leven, voor het leven.

One thought on “In Vrijheid Bevallen: een voorproefje

  1. Dank je, voor het zoeken naar woorden, het trachten over te brengen aan hen die het ontgaat, geen benul hebben , het niet durven te weten. Heb 5x geboorte mogen geven, ondanks “het gedoe” van betweters en andere bemoeials er om heen, telkens een glorieuze ervaring, ècht helemaal Zijn, Leven en Liefde in èèn, Lichaam en Geest helemaal Open om te kunnen geven.
    tijdje voor afgelopen bevalling bij toeval een ervaring van jou gelezen, incl het “struisvogel”commentaar, fantastisch.

    Bedankt, groet, Pauline en Kindersz.

Geef een reactie

