Mediteren met je kinderen

DSC00189

Voor ons is mediteren met kinderen van essentieel belang.

Waarom?

Omdat het het kind direct in zijn wezen doet belanden: de stilte, ‘all possibilities, de liefde, ‘me’, geef het een naam. En eenmaal daar aangekomen en herkend, geeft het het kind toegang tot de ultieme vrijheid en zijn eigen authentieke scheppingskracht. Het schept dan zijn leven van moment tot moment, vanuit liefde. De mind is stil of reageert, in opdracht van de liefde om dan weer terug te keren naar een stille staat.

Maar wat is dan mediteren?

De foto hierboven toont mediteren. Het is niet alleen maar hummen op een kussentje. Dat kan het zijn. Maar voor kinderen is dat een opgave.

Mediteren is dat je je mind onder je beheer weet te brengen van wie je werkelijk bent. Iets met volledige aandacht doen is exact dat, wat het is.

Dus als mijn zoon in volledige overgave kaarsen maakt, dan mediteert hij. Of als ik in volstrekte ontspanning, zonder 1 gedachte, de was ophang, de plee boen, een artikel schrijf, mijn kinderen knuffel of helemaal niets doe, dan mediteer ik.

Dit soort mediteren is thuis zijn. Dit is in ‘me’ zijn. En als je daar bent, in het nu, schep je je toekomst ook met een flinke dot ‘me’. Zo binnen, zo buiten.

Wetenschappers onderzoeken deze staat van zijn, door het brein te beschouwen, in deze staat. Dit is wat ze onder meer vonden. Klik hier.

Mensen, kinderen, die veel in ‘me’ zijn:

kunnen hun aandacht veel flexibeler richten
;
kunnen hun aandacht veel sneller verschuiven;.
zien veel beter wat relevante informatie is en wat niet;.
hebben betere reactietijden
;
laten zich minder snel afleiden.

Yale University meldt dat in hun onderzoek naar voren kwam dat de hersenschors na slechts 8 weken ‘mediteren’ dikker was geworden; het aantal verbindingen was zichtbaar toegenomen waardoor verslavend gedrag zoals roken veel beter onder beheer genomen kon worden.
De waarneming van het eigen lichaam nam toe: temporoparietale verbindingen verbeterden. De tastzin verbeterde omdat de posterieur cingulate cortex beter gaat werken met meditatie.

Het gebied in de hersens dat het voelen van ons lichaam reguleert verbetert: de insula en het leren, het geheugen en het reguleren van de eigen emoties worden effectiever omdat het cerebellum en hippocampus actiever worden door meditatie. 

Samengevat

Wat is mediteren?

Vanuit wie je bent, vanuit ‘me’ iets doen of niets doen.

(Dus op de automatische piloot koken of naar je werk gaan, seks hebben, met je kinderen naar de speeltuin etc.. dat valt hier allemaal niet onder).

Is het essentieel dat kinderen leven vanuit de liefde, vanuit ‘me’? Ik zeg ja.
Is het daarom essentieel dat kinderen kunnen mediteren en dat ook daadwerkelijk elke dag doen? Ik zeg ja.
Is mediteren op een kussentje zitten? Moeten we onze kinderen op kussentjes laten zitten met gesloten ogen gedurende een bepaalde tijd per dag? Ik zeg ja, als ze dat prettig vinden en als je dat als volwassene goed begeleidt.
Ik zeg nee, als je ziet dat je kind vol liefde, aandacht aanwezig is in wat ie doet. Dat is mediteren. Dat is leven.

(En daar hoort uitdrukkelijk niet gamen bij of tv kijken want dat brengt de hersenen qua golven in zombiestaat).

 

 

 

Geef een reactie

