Be the change

fotoLang geleden, toen ik als klein kind tegenover mijn vader stond, nadat ik weer een onderdeel van zijn antiekverzameling vakkundig ‘per ongeluk’ had gesloopt, beet hij me toe: ‘Waar jij hebt gelopen, groeit geen gras meer’.

Hij had ongelijk.

Waar ik liep kwamen de bloemen op en wervelde er nieuwe energie achter mij aan. Ik laat een spoor van vernieuwing achter. Het heeft lang geduurd voordat ik dat kon zien. Het zijn geen grootse meeslepende zaken die de hele wereld hebben doen veranderen maar het waren zeker kiezelsteentjes in het water die kringen gaven.

Stoppen met carrière maken
Hoewel ik nooit om maatschappelijk succes heb gegeven is het behalen ervan wel altijd iets geweest waar ik me aan vast hield om mijn leven richting mee te geven. Ik had niet veel anders. Ik was zelfstandig onderneemster toen ik van een eeuwige sneeuwvlakte in de bergen viel. De dood in het gezicht kijkend wist ik dat ik klaar was met het beklimmen van de maatschappelijke ladder. In 1 middag pakte ik mijn toko in en sloeg een andere weg in. Voor mij geen carrière jagen meer.

Moeder worden
Door dat carrière denken had moederschap mijn nooit aangetrokken. Ik werd moeder en ontdekte dat die dimensie in mij een van de belangrijkste was van mijn bestaan.

Bevallen
Tot groot afgrijzen van onze familieleden besloten Jan en ik ongeassisteerd te gaan bevallen van onze kinderen. Na deze transformerende ervaring die mij als vrouw diep in mijn wezen bracht, ben ik vrouwen gaan inspireren, confronteren en informeren over bevallen en welke diepte het hoort te hebben. In de afgelopen tien jaar hebben veel vrouwen het genot en de bevrijding ervaren van thuiskomen in jezelf als vrouw, als moeder, door samen met hun geliefde hun kind de aarde op te brengen. Zonder vreemde erbij.

Thuisonderwijs
Wat een genoegen en een geluk om de  kinderen zelf op te voeden, met hen te leven en hen te zien ontwikkelen, te zien genieten, vallen en opstaan en hen te omringen met liefde, wijsheid in een zo rijk mogelijke omgeving die hun bewustzijn helpt ontwikkelen op een manier dat zij zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen, nu al, voor hun leven. Tien jaar geleden werden we uitgekotst om deze keuze. Nu komen ouders in grote getalen op ons af om te vragen ‘hoe we dat voor elkaar hebben gekregen, wat zij kunnen doen en dat ze zo jaloers zijn omdat zij dit ook voor hun kinderen hadden gewild.’

Werk en geld
Omdat we verlangden als man en vrouw samen te leven en geen avond- en weekend relatie wilden, is Jan gestopt met zijn goedbetaalde baan en zijn we in het diepe gesprongen, het werkelijke leven tegemoet, in ieder moment. Nog steeds verdiept ons wakker worden en ons inzicht in hoe we zelf ons leven scheppen, van moment tot moment, in het nu. We weten inmiddels dat we door dit te doen, te handelen, een inspiratie zijn voor velen. Dat op zich is ook een genot.

Werken met kinderen om je heen
We moesten leren te werken met kinderen om ons heen. De brainwash die we hadden ondergaan vanaf onze vroegste jeugd, zoals iedereen in dit onderdrukkende systeem, dat we, om te mogen leven eerst geld moesten vergaren zat diep in onze cellen en we lagen nachten wakker om ons van deze leugens en inperkingen te ontdoen. De tests waren heftig en confronterend: als de rekeningen leeg liepen en de kinderen om ons heen begonnen te dweilen omdat wij opgeslokt waren door de angst om en voor geld, was het hard, hard werken om de energie up te houden. We zijn nu één met elkaar, inclusief alle inperkende omstandigheden die de maatschappij ons oplegt. Wat jou niet ombrengt, maakt je sterker.

Give and share
Omdat geld in deze wereld de gatekeeper is voor creativiteit en Jan en ik het daar volstrekt niet mee eens zijn, zijn we gaan scheppen vanuit liefde. Eerst scheppen en als afsluitpost komt het geld, niet andersom. Door op deze manier te werken kwam ons boek de aarde op. Hadden we ons geconformeerd aan de bestaande structuren dan was het boek er niet geweest.

Gratis werken
Als het gaat om de liefde en die liefde stroomt relaties in, dan vraag ik geen geld voor mijn energie, tijd en inspanningen. Ik heb nooit geld gevraagd aan vrouwen die bij mij kwamen om raad, advies, inspiratie. Vanuit commercieel perspectief gezien is dit gestoord: ik laat een enorme business lopen. Vanuit de liefde is het exact wat het is; liefde is niet te koop. Not for sale. Punt uit. Ik zie het dan ook niet als werken maar als geven. Liefde is geven.

Eigen verantwoordelijkheid
Als een mens wakker wordt, staat ie op, schudt het stof van zich af en gaat de route lopen die hem ingefluisterd wordt door zijn wezen, dat liefde is. Als het bewustzijn er is, dan is de liefde er en daaruit volgt automatisch het juiste handelen, dat verantwoord handelen is. Het is één en dezelfde stroom. Als een mens van top tot teen geprogrammeerd is vanuit de mind kan hij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Het één sluit het ander uit.

Scheppingskracht
Hoe minder mindwerking er is des te meer scheppingskracht. Authentieke, vrije, speelse, liefdevolle scheppingskracht. Hoe meer de destructieve werking van de mind, die aangesloten is op het altijd angstige overlevingsmechanisme in ons brein, verbroken wordt, des te meer liefde en dus creativiteit, fundamentele verandering, intreedt en hoe mooier het eigen individuele leven wordt. En dat individuele leven beïnvloedt weer andere individuele levens en zo ontstaat er een grasveld waar alle sporen, alle voetstappen bloemen doen bloeien. Elke stap gaat leven geven, elke stap brengt meer vreugde, meer rust, meer vertrouwen..

Het niet alleen praten over wat we in ons leven anders zouden willen, maar het te doen, nu, geeft kracht en stimuleert. Gewoon ergens instappen en het gaan ervaren is de beste leerschool. En de leukste.

Be the change!

Trek je stoute oh nee, je gouden schoenen aan en zorg dat waar jij gelopen hebt het leven opbloeit.

In de volgende artikelen breng ik jullie in contact met een paar mensen die het ook gewoon zijn gaan doen en van daaruit het verschil zijn gaan maken. Jij kunt het ook!

One thought on “Be the change

  1. Pingback: Be the change (1) | Freeskool Nederland

Geef een reactie

