Tuut tuut

DSC00185

Als de lach er is, verdwijnt schuddebonkebeest van het toneel

Mijn kinderen zijn zich, door de talloze ervaringen die ze hebben meegemaakt, bewust dat er in hun lichaam twee stromen zijn; de fijne, liefdevolle stroom die ze zijn en het ongeluk van de probleemmaker: de losgeslagen mind.

Zij hebben talloze malen in hun eigen ervaring meegemaakt dat zij zichzelf eerst moeten bevrijden van de negatieve energie in hun lichaam en dan pas in contact moeten gaan met de ander, over hetgeen ze willen. Zij weten waarover ik het heb als ik zeg: ‘Ik zie dat je een ongeluk in je lijf hebt. Daar doen we eerst iets aan. Dan kijken we wat het was, dat je wilde en hoe je dat kunt organiseren.’

Dit is hoe het werkt in het brein van een kind. Het kind wil iets. Bijvoorbeeld meedoen. Stel Tygo is met zijn elektrische autobaan aan het spelen. Fianne ziet het en wil meedoen. Zij reageert impulsief en pakt een autootje van de baan. Tygo zegt zonder oogcontact: ‘Hee, die is van mij. Zet terug’. Fianne zet het op een lopen. Met het autootje uiteraard. Het brein van Fianne is meteen negatief, dat van Tygo ook en geen van twee is op dat moment in staat op een liefdevolle manier te communiceren wat ze willen. Dat is wat ze tig keer opnieuw moeten leren. En dat is een ingewikkeld proces voor een kind.

Het kind moet:

. bewust worden hoe het in het lichaam voelt
. bewust worden dat die reactie gestopt kan worden
. bewust worden dat het lichaam ontspannen moet worden, vrij van de stress van de de mind gemaakt moet worden om vrijelijk te kunnen handelen
. bewust worden dat het het eigen brein is dat de stressreactie geeft; niet de ander
. leren hoe het lichaam te ontspannen
. bewust worden wat het concreet wilde
. leren dat in woorden te vatten
. leren contact te maken met de ander
. leren het gewilde over te brengen
. leren te luisteren naar wat de ander wil
. bewust worden dat dit vaak iets anders is dan wat het zelf wil
. leren oplossingen te zoeken waar beide personen tevreden mee zijn

Dat is nogal wat! Dat kan een klein kind niet. Dat moet de volwassenen in 100.000 verschillende situaties het kind leren. Als het goed is, kan het kind het zo tegen zijn 20ste. Dan is het deel van het brein dat tot zelfreflectie in staat is, (hopelijk) uitgerijpt, onder begeleiding van dit soort levenservaringen. Het is dus van groot belang dat kinderen hier liefdevol, geduldig en goed in begeleid worden. Keer op keer. Want ze onthouden het bijna niet. Het gaat namelijk niet om het aanleren van een trucje maar om bewustzijn. En als je dingen ervaart en leert via bewustzijn dan onthoud je ze niet. Dan word je het. Na eindeloze herhaling, vallen en opstaan. Dan integreert het met je zijn.

Ik roep de kinderen dus bij elkaar op de bank. Ik vraag of Tygo het voor elkaar kan krijgen zijn aandacht in zijn lichaam te brengen, uit te ademen en te ontspannen. Dan ga ik met Fianne aan de slag en kom daarna bij hem. Dat is in orde.

Ik neem Fianne op schoot. Ik voel me open en warm naar haar (de altijd noodzakelijke check die de ouder moet uitvoeren) terwijl zij daar overgenomen door negatieve energie zit te zijn. ‘Zo, lieverd, dat voelt flink rot in je lijf, he?’ Ze knikt verwoest. ‘Voel je mijn hand over je rug?’ Nope. Schuddebonkebeest is met het autootje bezig. Ik pak het rustig af terwijl ik meld dat we het zo over het autootje gaan hebben als er weer contact mogelijk is. Het is onmogelijk contact te maken met iemand die overrompeld is door negativiteit. ‘Voel je mijn hand?’ Ze knikt. Ja, nu wel. ‘Mooi”, zeg ik. ‘Dan ga ik je nu laten ervaren dat je je in 1 noodklap van Schuddebonkebeest kunt ontdoen. Wedden?’ Ze kijkt benieuwd. Ik zie de negatieve energie al in haar lichtjes lichter worden. ‘Let op.’ Er breekt een lach door in haar gezicht. ‘Hee, niet lachen, he’, lach ik ook, ‘dit is serieus werk’. In feite is Fianne nu al voor het grootste deel terug in haar lijf en daardoor is de negativiteit machteloos. De mind kan feitelijk niet tegen de liefde op. Als de liefde opkomt, moet de mind wijken. En doet dat ook. Het wijkt ogenblikkelijk. Het is een natuurwet van de aarde.

‘Ok, waar is je wijsvinger?’ Ze steekt hem meteen omhoog. ‘Mooi zo, nu tik je met je wijsvinger je neus aan.’ Ze doet het, wat verwonderd, mij aankijkend. ‘En nu zeg je “Tuut tuut”.’ Ze doet het, onderwijl fors in de lach schietend. Ook Tygo lacht. Iedereen lacht. Het is zo zot.

We kijken elkaar aan. Lachend. ‘Dat was raar, hè? Dat was erg raar. En erg grappig. Waar is de rotenergie nu?’ Weg. Bij Tygo ook. ‘Mooi zo. Gaan we het nu hebben over wat je wilde. Je wilde iets en het lukte je niet om dat te regelen omdat Schuddebonkebeest er in sprong. Wat was het dat je wilde?’ Ze wilde meedoen.

‘Meedoen’ is vaag. Niet concreet. Het is van groot belang dat kinderen leren te voelen en vervolgens te verwoorden wat ze concreet willen. Bij jonge kinderen zoals Fianne is het handig ernaar te gissen als ze zo vaag beginnen. ‘Wil je de auto vasthouden?’ (Dat zou je denken omdat ze hem daarmee smeerde). Nee. ‘Wil je de auto laten rijden?’ Ja. In de roos.

‘Daar zit Tygo, vraag het hem maar.’

‘Tygo, mag ik de auto starten?’

Dat wil Tygo niet want de vorige keer toen ze de auto mocht starten luisterde ze niet toen Tygo de starter terugvroeg. Toen nam ze ook de kuierlatten. En zo praten we verder net zolang tot iedereen tevreden is.

Voor nu was het erg leuk te delen hoe je een jong kind, maar ook oudere kinderen en zelfs volwassenen met een knip van de vingers uit de negativiteit kunt krijgen door iets grappigs te doen of te zeggen. Zo kan ikzelf niet negatief blijven als Jan zegt: ‘Kijk me eens aan en zeg eens iets liefs tegen me’.

(Moet er wel bij zeggen dat dit pas werkte nadat we als gezin van min 100 naar plus tien waren gegaan. Als Jan dit tegen me gezegd zou hebben toen we nog min 100 zaten, had hij kunnen rennen :>).)

Enfin, hoe we dat praten precies doen, vertel ik in het artikel ‘Het kleedje’ dat hierna komt.

One thought on “Tuut tuut

  1. Pingback: Het kleedje | Freeskool Nederland

Geef een reactie

