Ziek van schuddebonk

Eugenie 003 kopieHet meisie is ziek. Koorts, lamlendig. Ze ligt op de bank en wordt liefdevol verzorgd. In de nacht is het aanpoten voor moeders. Het meisie naar de wc dragen, schoonmaken, omkleden, knuffelen, dragen, wiegen, strelen, drinken geven.. zo gaat dat.

Dan steekt de negatieve energie de kop op. Middenin de nacht begint het met chaggerijnig geknerp en gemok, dat overgaat in ijselijk gegil waar iedereen met een hartverzakking van uit de slaap gerukt wordt. Het is schreeuwen, piepen, jammeren, jemmeren.. het is afschuwelijk.

Ik spreek haar aan maar krijg geen reactie. Ze is nog half in slaap. Ik roep haar naam. ‘Wat is er, lieverd?’

‘Ik krijg het er niet uihuit’, jammert ze. ‘Wat niet’? De rotenergie. Ik til haar uit haar slaaphouding op en zet haar bij me op schoot. ‘Wat voel je?’ Ze jemmert. ‘Wil je me helpen, mama?’

‘Wat gebeurt er dan, meisie?’

Als ze schuddebonkebeestenenergie heeft voelt ze zich nog zieker. ‘Ok, dan gaan we er wat aan doen. Geef je handjes maar.’ Ik krijg twee kokend hete meisjeshanden in de mijne gelegd.  Ik streel ze. Ze ontspant meteen. ‘Goed zo, voel maar in je handen’. Het gejemmer houdt op. Ze ontspant en zakt zwaarder tegen me aan. ‘Adem maar eens een paar keer lekker uit.’ Dat doet ze. Haar ogen vallen dicht. Ik streel haar rug, haar handen en knuffel haar. Dan leg ik haar terug op het zachte matras. Ze slaapt.

Later wordt ze nog een paar keer wakker. ‘Water!’ commandeert ze. Ik vertel haar rustig dat ook ziekte niet betekent dat ze kan katten tegen me. ‘Maar ik krijg het er niet uit’, zegt ze weer.

‘Ik zorg graag voor je, lieve Fianne maar ook als je ziek bent kun je niet zo commanderen. Ga maar met je aandacht naar je lichaam. Voel je mijn hand op je rug? Hoe is dat?’ Dat is fijn. ‘Het gaat al weg’, zegt ze. ‘Waar voelde je het dan?’ Ze legt haar handje op haar solar plexus. ‘Het voelt al beter’, zucht ze. ‘Hoe voelt het als je die energie erbij in je lijf krijgt?’ vraag ik. ‘Voel ik me nog zieker’, zegt ze. En zo is dat. Als de mindenergie zich bemoeit met leven, waaronder genezen, is het altijd zwaarder. Ziek worden van schuddebonk… bovenop ziek zijn… dat wil niemand…

Bij vermoeidheid, pijn, ziekte slaat het nog harder toe. Als ouder kun je het verschil horen tussen de verschillende klanken van het huilen en gedoe. Ook dan, juist dan is het helpen bij schuddebonk belangrijk. Het kind helpen en leren diep te ontspannen als het ziek is zodat het lichaam haar werk kan doen, zonder tegenwerking van de mind, is een dankbare taak. Wel vermoeiend. Maar heel dankbaar.

Zo’n lief klein meisie…. Ook bij ziekte is het recept de aandacht van het kind uit het hoofd dat verzet pleegt en het ziek zijn kan verergeren, naar het lichaam en de sensaties te brengen.

2 thoughts on “Ziek van schuddebonk

  1. Wat een bijzondere manier om met ziekte bij je kind om te gaan. Heel aandachtig. Dat vergt erg veel van je als ouder! Complimenten

Geef een reactie

